Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




M03 - Konstrukce jeřábové dráhy

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.31 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

- 21 (64) 

Kovové konstrukce I – BO04-M03 Konstrukce jeřábové dráhy 

Druh zatížení 

označení

charakteristická 

hodnota 

γF

návrhová hodnota 

kolejnice jeřábové dráhy 

g1

0,19  kNm-1

1,1 0,21  

kNm-1

hlavní nosník jeřábové dráhy 

g2

1,13  kNm-1

1,1 1,24  

kNm-1

vodorovný nosník, lávka 

g3

1,00  kNm-1

1,1 1,10  

kNm-1

stálé 

celkem 

2,32  kNm-1

 2,55  

kNm-1

užitné na lávce 

0,75  kNm-1

1,4 1,05  

kNm-1

svislé zatížení od kol jeřábu  

V1, max

144,07  kN 

1,2 

172,88  kN 

V2, max

142,99  kN 

1,2 

171,59  kN 

podélná brzdná síla 

14,41  kN 

1,1 

15,85  kN 

příčná brzdná síla 

Bt

10,23  kN 

1,1 

11,25  kN 

síla od příčení a jiných nerov-
noměrnostní při pojezdu jeřá-
bové dráhy 

Htp

37,60  kN 

1,1 

41,37  kN 

na

ho

dilé 

síla od nárazu na koncové ná-
razníky 

Hj

24,60  kN 

1,4 

34,44  kN 

 
Tab. 3.1: Rekapitulace zatížení, působících na jeřábovou dráhu 
 

- 22 (64) - 

Hlavní (svislý) nosník jeřábové dráhy 

Hlavní (svislý) nosník jeřábové dráhy 

4.1 

Předpoklady posouzení 

Hlavní svislý nosník (dále jen „hlavní nosník“) ze statického hlediska působí 
jako prostý nosník o rozpětí 

. Podpory nosníku tvoří hlavní ložiska na 

podporách ocelových sloupů budovy. Nosník je navržen jako svařovaný, pl-
nostěnný, konstantního průřezu po celé délce. 

m

,

l

0

6

=

Hlavní nosník jeřábové dráhy zabezpečí pouze přenos svislého zatížení. Přene-
sení vodorovného příčného zatížení zajistí (příhradový) vodorovný výztužný 
nosník jeřábové dráhy. Vodorovné podélné síly převezmou brzdná ztužidla.  
Poznámka: Horní pás hlavního nosníku jeřábové dráhy (a část jeho stěny) je 
současně pásovým prutem vodorovného výztužného nosníku. Hlavní nosník 
jeřábové dráhy navrhneme jako jednoose symetrický průřez I - horní pas má 
z výše uvedených důvodů větší plochu (resp. tloušťku), než pás dolní. 

4.2 

Výpočet vnitřních sil 

Pro posouzení nosníku jako celku i posouzení dílčích detailů je nutné stanovit 
textrémní namáhání nosníku. Nejprve odděleně analyzujeme účinky jednotli-
vých zatížení, působících na nosník (viz kapitola 3), následně provedeme jejich 
„součet“ (superpozici) dle pravidel uvedených v [1]. 
Poznámka: Vnitřní sily jsou v dalším textu doplňkově značeny indexem podle 
daného zatížení (např. Mg,y = ohybový moment ve svislé rovině od stálého zatí-

Témata, do kterých materiál patří