M03 - Konstrukce jeřábové dráhy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
- 21 (64)
Kovové konstrukce I – BO04-M03 Konstrukce jeřábové dráhy
Druh zatížení
označení
charakteristická
hodnota
γF
návrhová hodnota
kolejnice jeřábové dráhy
g1
0,19 kNm-1
1,1 0,21
kNm-1
hlavní nosník jeřábové dráhy
g2
1,13 kNm-1
1,1 1,24
kNm-1
vodorovný nosník, lávka
g3
1,00 kNm-1
1,1 1,10
kNm-1
stálé
celkem
g
2,32 kNm-1
2,55
kNm-1
užitné na lávce
q
0,75 kNm-1
1,4 1,05
kNm-1
svislé zatížení od kol jeřábu
V1, max
144,07 kN
1,2
172,88 kN
V2, max
142,99 kN
1,2
171,59 kN
podélná brzdná síla
B
14,41 kN
1,1
15,85 kN
příčná brzdná síla
Bt
10,23 kN
1,1
11,25 kN
síla od příčení a jiných nerov-
noměrnostní při pojezdu jeřá-
bové dráhy
Htp
37,60 kN
1,1
41,37 kN
na
ho
dilé
síla od nárazu na koncové ná-
razníky
Hj
24,60 kN
1,4
34,44 kN
Tab. 3.1: Rekapitulace zatížení, působících na jeřábovou dráhu
- 22 (64) -
Hlavní (svislý) nosník jeřábové dráhy
4
Hlavní (svislý) nosník jeřábové dráhy
4.1
Předpoklady posouzení
Hlavní svislý nosník (dále jen „hlavní nosník“) ze statického hlediska působí
jako prostý nosník o rozpětí
. Podpory nosníku tvoří hlavní ložiska na
podporách ocelových sloupů budovy. Nosník je navržen jako svařovaný, pl-
nostěnný, konstantního průřezu po celé délce.
m
,
l
0
6
=
Hlavní nosník jeřábové dráhy zabezpečí pouze přenos svislého zatížení. Přene-
sení vodorovného příčného zatížení zajistí (příhradový) vodorovný výztužný
nosník jeřábové dráhy. Vodorovné podélné síly převezmou brzdná ztužidla.
Poznámka: Horní pás hlavního nosníku jeřábové dráhy (a část jeho stěny) je
současně pásovým prutem vodorovného výztužného nosníku. Hlavní nosník
jeřábové dráhy navrhneme jako jednoose symetrický průřez I - horní pas má
z výše uvedených důvodů větší plochu (resp. tloušťku), než pás dolní.
4.2
Výpočet vnitřních sil
Pro posouzení nosníku jako celku i posouzení dílčích detailů je nutné stanovit
textrémní namáhání nosníku. Nejprve odděleně analyzujeme účinky jednotli-
vých zatížení, působících na nosník (viz kapitola 3), následně provedeme jejich
„součet“ (superpozici) dle pravidel uvedených v [1].
Poznámka: Vnitřní sily jsou v dalším textu doplňkově značeny indexem podle
daného zatížení (např. Mg,y = ohybový moment ve svislé rovině od stálého zatí-