M03 - Konstrukce jeřábové dráhy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
- 11 (64)
Kovové konstrukce I – BO04-M03 Konstrukce jeřábové dráhy
Spojité nosníky s klouby (tzv. Gerberovy): navrhují se velmi ojediněle.
Rámové jeřábové dráhy: ve srovnání s výše popsanými typy nosníků vykazují
menší spotřebu oceli, lepší provozní podmínky, není nutná realizace brzd-
ných ztužidel. Naopak vyžadují náročnější konstrukční řešení a montáž, jsou
citlivé na pokles podpěr, je třeba zvětšení rozměrů základů a komplikova-
nější patka.
a) b)
c) d)
Obr. 2.2: Druhy nosníků jeřábové dráhy: a) prostý, b) spojitý, c), d) rámový
2.4
Návrh jeřábové dráhy – řešený příklad
V následujících kapitolách tohoto modulu se budeme zabývat návrhem základ-
ních prvků konstrukce jeřábové dráhy, sloužící pro pojezd 2 elektrických mos-
tových jeřábů nosnosti 20t.
Podrobně zde bude proveden výpočet zatížení, působícího na jeřábovou dráhu,
návrh hlavního nosníku jeřábové dráhy (mezilehlého pole), vodorovného vý-
ztužného nosníku, nárazníků a brzdného ztužidla. Jako základní materiál je
uvažována ocel S235.
Specifikace navrhované jeřábové dráhy:
• Na dráze jsou osazeny 2 typově shodné elektrické mostové jeřáby o nosnosti
20t v jednohákovém provedení bez řídící kabiny. Schéma jeřábů – Obr. 2.3.
• Rozpětí jeřábu: 22,8m
• Svislý (hlavní) nosník jeřábové dráhy: plnostěnný průřez I (svařovaný jed-
noose symetrický), navržen jako soustava prostých nosníků na rozpětí 6,0m
• Vodorovný výztužný nosník: příhradový o teoretické výšce 600mm. Na
krajích je uložen na hlavní sloupy budovy, ve třetinách je podporován šik-
mými vzpěrami
• Průchozí lávka: šířka 500mm, pochůzná plocha z pozinkovaného pororoštu.
Lávka je uložena na vodorovném výztužném nosníku.
• Brzdná ztužidla: křížová ve středním poli dráhy
• Jeřábová kolejnice: obdélníková šířky 60mm a výšky 40mm.
- 12 (64) -
Jeřábová dráha
Obr. 2.3: Schéma použitého typu mostového jeřábu, parametry
- 13 (64)
Kovové konstrukce I – BO04-M03 Konstrukce jeřábové dráhy
Obr. 2.4: Schéma mostového jeřábu se dvěma háky dle ČSN 27 0200
- 14 (64) -
Zatížení jeřábové dráhy
3
Zatížení jeřábové dráhy
Jeřáby zatěžují jeřábovou dráhu staticky, dynamicky a na únavu. Charakteristi-
ky zatížení jeřábové dráhy vycházejí z hodnot sil statických (vodorovných i
svislých). Dynamické účinky jeřábové dráhy jsou vyjádřeny zvětšením static-
kých hodnot zatížení kol dynamickým součinitelem δ.