M03 - Konstrukce jeřábové dráhy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Normálová síla:
kN
,
,
NB
70
31
85
15
2
=
⋅
=
Ohybový moment:
• Excentricita: je vzdálenost mezi působícím zatížením (tj. horní úrovně
kolejnice) a uložením nosníku (resp. ložiska s rektifikací) na sloup. Při-
bližně budeme uvažovat:
mm
e
640
40
600
=
+
=
• Reakce:
kN
,
,
,
BB
38
3
6
64
0
7
31
=
⋅
=
- 26 (64) -
Hlavní (svislý) nosník jeřábové dráhy
• Ohybový moment:
kNm
,
,
,
,
M B,y
69
10
16
3
6
64
0
70
31
=
⋅
⋅
=
Obr. 4.4: Vliv podélné brzdné síly B
4.2.5 Vodorovné příčné síly
Jak již bylo uvedeno v kapitole 4.1 Předpoklady výpočtu, veškeré vodorovné
příčné zatížení se přenáší vodorovným výztužným nosníkem. Tento nosník
navrhneme jako příhradový. Jeho teoretická výška vyplývá z celkového prosto-
rového uspořádání objektu. V našem případě činí 600mm.
Vodorovný výztužný nosník sestává z pásových a výplňových prvků. Jeden
pásový prut je osazen mezi hlavními sloupy objektu, druhý je tvořen horním
pásem hlavního nosníku jeřábové dráhy. Uspořádání vodorovného výztužného
nosníku je patrné z Obr. 4.5.
Obr. 4.5: Uspořádání vodorovného výztužného nosníku
Zatěžovací soustava vodorovného příčného zatížení je tvořena vodorovnými
příčnými silami, tj. příčnou brzdnou silou Bt a silou od příčení a jiných nerov-
noměrností při pojezdu Htp, a to od obou jeřábů. Dle [1], čl. 125ab se neuvažují
síly Htp u obou jeřábů současně. Je nezbytné tedy vyhodnotit 3 zatěžovací
schémata:
• Příčné brzdné síly u obou jeřábů (dále označeno „B
t
B
t + Bt“).
• Síla od příčení
u prvního jeřábu, příčná brzdná síla
u druhého je-
řábu (dále označeno „H
tp
H
t
B
tp + Bt“).
- 27 (64)
Kovové konstrukce I – BO04-M03 Konstrukce jeřábové dráhy
• Příčná brzdná síla u prvního jeřábu, síla od příčení
u jeřábu dru-
hého (dále označeno „B
t
B
tp
H
t + Htp“).
Pohyblivou soustavu břemen budeme uvažovat v poloze, jež vyvozuje extrém-
ní ohybový moment od svislého zatížení kol jeřábu, tzn. v postavení Mmax.
Vodorovná příčná zatížení budou v horním pásu hlavního nosníku jeřábové
dráhy vyvozovat osovou sílu NBt+Htp a dále ohybový moment ve vodorovné
rovině Mz, Bt+Htp, který vznikne při působení vodorovné příčné síly mimo styč-
níky příhradového nosníku.
Velikost osové síly v pásovém prutu příhradového vodorovného nosníku
NBt+Htp lze určit více způsoby – např. pomocí příčinkové čáry nebo z momentu