Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




M03 - Konstrukce jeřábové dráhy

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.31 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Normálová síla: 

kN

,

,

NB

70

31

85

15

2

=

=

Ohybový moment: 

•  Excentricita: je vzdálenost mezi působícím zatížením (tj. horní úrovně 

kolejnice) a uložením nosníku (resp. ložiska s rektifikací) na sloup. Při-
bližně budeme uvažovat: 

mm

e

640

40

600

=

+

=

•  Reakce: 

kN

,

,

,

BB

38

3

6

64

0

7

31

=

=

- 26 (64) - 

Hlavní (svislý) nosník jeřábové dráhy 

•  Ohybový moment: 

kNm

,

,

,

,

M B,y

69

10

16

3

6

64

0

70

31

=

=

Obr. 4.4: Vliv podélné brzdné síly B

4.2.5  Vodorovné příčné síly 

Jak již bylo uvedeno v kapitole 4.1 Předpoklady výpočtu, veškeré vodorovné 
příčné zatížení se přenáší vodorovným výztužným nosníkem. Tento nosník 
navrhneme jako příhradový. Jeho teoretická výška vyplývá z celkového prosto-
rového uspořádání objektu. V našem případě činí 600mm.  
Vodorovný výztužný nosník sestává z pásových a výplňových prvků. Jeden 
pásový prut je osazen mezi hlavními sloupy objektu, druhý je tvořen horním 
pásem hlavního nosníku jeřábové dráhy. Uspořádání vodorovného výztužného 
nosníku je patrné z Obr. 4.5. 

Obr. 4.5: Uspořádání vodorovného výztužného nosníku
Zatěžovací soustava vodorovného příčného zatížení je tvořena vodorovnými 
příčnými silami, tj. příčnou brzdnou silou Bt a silou od příčení a jiných nerov-

noměrností při pojezdu Htp, a to od obou jeřábů. Dle [1], čl. 125ab se neuvažují 

síly  Htp u obou jeřábů současně. Je nezbytné tedy vyhodnotit 3 zatěžovací 

schémata:  

•  Příčné brzdné síly  u obou jeřábů (dále označeno „B

t

B

t + Bt“). 

•  Síla od příčení 

u prvního jeřábu, příčná brzdná síla 

u druhého je-

řábu (dále označeno „H

tp

H

t

B

tp + Bt“). 

- 27 (64) 

Kovové konstrukce I – BO04-M03 Konstrukce jeřábové dráhy 

•  Příčná brzdná síla  u prvního jeřábu, síla od příčení 

u jeřábu dru-

hého (dále označeno „B

t

B

tp

H

t + Htp“). 

Pohyblivou soustavu břemen budeme uvažovat v poloze, jež vyvozuje extrém-
ní ohybový moment od svislého zatížení kol jeřábu, tzn. v postavení Mmax. 
Vodorovná příčná zatížení budou v horním pásu hlavního nosníku jeřábové 
dráhy vyvozovat osovou sílu NBt+Htp  a dále ohybový moment ve vodorovné 

rovině Mz, Bt+Htp, který vznikne při působení vodorovné příčné síly mimo styč-

níky příhradového nosníku.  
Velikost osové síly v pásovém prutu příhradového vodorovného nosníku 
NBt+Htp lze určit více způsoby – např. pomocí příčinkové čáry nebo z momentu 

Témata, do kterých materiál patří