Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Diplomova_prace_-_financovani_regionalniho_skolstvi

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (5.25 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

4.1 Popis koncepčního záměru reformy financování regionálního školství 51

4.2 Hodnocení koncepčního záměru reformy financování regionálního školství 56

5 Návrhy de lege ferenda ……………….………………. 60

Závěr …….………...……………….. 62

Resumé ……………………………….. 65

Seznam použité literatury a pramenů ………………….………… 67

Seznam tabulek a grafů ………………………….……. 72

Přílohy ……………………………..… 73

Definovat pojem „školství“ v celé jeho šíři je velmi obtížné. Školství je běžně užívaný termín, který v sobě zahrnuje vzdělávání ve všech jeho možných formách. Vzdělávání se nevztahuje jen k vědění a poznávání, tedy k rozvíjení rozumových schopností, ale i k osvojování si sociálních a dalších dovedností, duchovních, morálních a estetických hodnot a žádoucích vztahů k ostatním lidem i ke společnosti jako celku, k emocionálnímu a volnímu rozvoji, v neposlední řadě pak ke schopnosti uplatnit se v měnících se podmínkách zaměstnanosti a tím i trhu práce.1

Z organizačního hlediska si můžeme školství představit jako soustavu institucí, podílejících se ať již přímo nebo nepřímo na vzdělávacím procesu. Při pohledu na školství jako na činnost je školství službou, a to službou všeobecně žádanou, která má velmi významný vliv na hospodářský, sociální i kulturní rozvoj naší země. Školství patří ve většině moderních demokratických států mezi základní složky veřejné správy, z toho také vyplývá převaha veřejnoprávní úpravy nad úpravou soukromoprávní.

Z pohledu ekonomické terminologie je školství statkem smíšeným, výdaje na školství jsou v rozhodující míře poskytovány z veřejných rozpočtů, i když také role soukromých poskytovatelů školských služeb je nezanedbatelná. Teoreticky je možné školské služby poskytovat na čistě tržním principu, ale tradice, zvyklosti, postoje a hodnoty naší společnosti vedou k poskytování školských služeb převážně z veřejných financí. Jeden ze segmentů školství, konkrétně základní školství, poskytuje statky pod ochranou (merit goods), což jsou statky, které stát nutí občany spotřebovávat - povinná školní docházka.2 Výdaje na školství v posledních pěti letech neklesly pod hranici 150 miliard korun ročně, co do objemu tvoří třetí největší výdajovou kapitolu státního rozpočtu. Regionální školství, které bude předmětem této diplomové práce, je segmentem školství co do rozsahu nejvýznamnějším. V regionálním školství se vzdělává přes 1,6 miliónu žáků, tyto žáky vzdělává cca 132 tisíc pedagogických pracovníků.3 Vzdělávání v rámci regionálního školství je převážně bezplatné a s tím souvisí také objem finančních prostředků, vynakládaný ze státního rozpočtu.

Témata, do kterých materiál patří