RPMK Personální management - Přednášky v09
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Osobnost manažera – Motivace pracovníků
Manažerské role (dle H. Mintzberga)
Interpersonální role:
a) Role představitele - reprezentuje svou organizaci
b) Role vedoucího - ve vztahu k podřízeným: motivovat, usměrnit, najít nedostatky a klady, kontrolovat úkoly, jež se mají plnit
c) Role spojovatele - jako správný vedoucí musí být ve vztahu jak s vnitřním systémem organizace, tak v kontaktu s vnějšími útvary obklopujícími organizaci
Informační role - vychází z interpersonální role:
a) Role pozorovatele - cíleně vyhledává informace pro pochopení organizace života, situace organizace, svolává porady, spolupracuje s tiskem, účastní se formálních i neformálních aktivit za účelem získání informací pro svou organizaci
b) Role šiřitele - šíří informace svým podřízeným, prezentuje i hodnotí, i manipuluje
c) Role mluvčího – ofic. reprezentuje organizaci navenek, hájí a brání zájmy org. navenek
Rozhodovací role
a) Role podnikatele - vymýšlí, podněcuje a podniká změny
b) Role řešitele rušivých udál. - reaguje na neočekáv. skuteč. a řeší je, navrací stabilitu
c) Role distributora zdrojů - hospodaří se zdroji: lidskými, finančními, technickými či přidělením pravomocí, vždy dbá o dostatek zdrojů
d) Role vyjednavače - komunikuje s jednotlivci či skupinami nadřízenými či podřízenými
Vedoucí pracovník
Vedoucí pracovník je osoba formálně a někdy i neformálně vykonávající činnost řízení a má jako součást celkového řídicího systému organizace výrazný podíl na efektivnosti skupiny.
Je osobnost, která se v podmínkách pracovní skupiny uplatňuje, rozvíjí a ovlivňuje dění ve skupině.
Vedoucí pracovník své postavení ve skupině podmiňuje hlavně čtyřmi základními činnostmi, jsou to:
1. plánování: zahrnuje činnosti související s optimálním řešením úkolů, problémů, s vhodnými postupy a metodami
2. organizování: patří sem určení činnosti, jejich přidělení jednotlivým pracovníkům, skupinám pracovníků, s čímž souvisí otázka přikazování
3. motivování pracovníků a kontrola úkolů: je zpětnou informací pro vedoucího pracovníka o realizaci a příkazu
4. vedení lidí: jde o celkový přístup k podřízeným, aplikování konkrétních forem a metod vedení.
Ve skupinách vznikají i osobní neformální vztahy, neformální podskupiny, které neurčuje ani neovlivňuje organizační systém pracoviště.
V rámci neformálních skupin obvykle působí jeden neformální vedoucí, který je určitým reprezentantem skupiny.
Formální vs. neformální vedoucí (M. Moulis)
Výraznější vliv formálních vedoucí se projevuje v ovlivňování života skupiny jako celku, zatímco neformální vedoucí více ovlivňovali atmosféru ve skupině.
Vliv formálních vedoucích výrazně klesal u pracovních skupin smíšeného pohlaví, zatímco u skupin tvořených převážně muži nebo ženami formální vedoucí více ovlivňoval život skupiny.
Ve skupinách s kratší dobou trvání se více prosazovali neformální vedoucí.
Ideální stav je, jestliže formální vedoucí je zároveň i neformálním reprezentantem skupiny.
Vyřešení základních vztahů mezi vůdcem a vedoucím v pracovní skupině má velký význam pro její efektivní fungování.