RPMK Personální management - Přednášky v09
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Validita metod výběru (Smith, 1988)
Průběh výběrového řízení
Průběh výběrového řízení lze rozdělit do 8 fází:
1 a) Popis pracovního místa,
1 b) specifikace nároků na pracovní pozici, tj. vytvořit profil pracovníka. Je vhodné vymezit ideální profil a na druhé straně minimální podmínky profilu.
2 a) Vytyčení výběrových kritérií,
2 b) zvolení adekvátních výběrových metod.
3) Nábor uchazečů (recruiment).
4) Vlastní realizace výběru.
5) Vyhodnocení výběrového řízení včetně závěrů.
6) Rozhodnutí o přijetí či nepřijetí uchazečů, sdělení výsledků všem uchazečům (nejlépe osobně), manažerům nebo zadavatelům.
7) Zařazení a zapracování nového zaměstnance.
8) Vyhodnocení efektivity (hlavně u metod) a rentability výběrového řízení.
Životopis
Životopis jako doklad vlastní motivace či jako představení své osoby. Typy:
volný („vyprávění“)
strukturovaný - vyžadovanější, modernější (účelnost, ekonomičnost)
1) osobní a rodinné údaje – svobodnýמenatý, počet dětí, kontakty na sebe (kontaktní adresa)
2) pracovní zkušenosti - psáno ve zpětné chronologii (od přítomnosti do minulosti) - pracovní pozice, délka pracovních poměrů, úspěchy (na neúspěchy se často dotazují při ústním pohovoru - > osobnostní hodnotová orientace, frustrační tolerance, atd.)
3) vzdělání - standardní SŠ, VŠ, názvy SOČ, VOČ, diplomové a bakalářské práce
4) další vzdělání - kurzy, školení, semináře - pokud možno doložit osvědčeními, certifikáty, ale i bez nich - uvézt kde, kdy, kdo to vedl, jak dlouho to trvalo a jakým způsobem to probíhalo
5) publikační činnost - př. doložit vlastní publikované články (fotokopie)
6) zájmy a volný čas – kolektivní sport?
7) reference - odkazy, kontakty na osoby, které mě mohou jakkoliv doporučit (pochválit)
Motivace pracovníků
Motivace pracovníků
Cíl: vytvořit motivační procesy a pracovní prostředí, které napomohou tomu, aby jedinci dosahovali výsledků odpovídajících očekávání managementu.
V práci (a nejen zde) existuje vždy dost prostoru pro to, abychom se mohli rozhodnout, kolik úsilí budeme vynakládat
Vyrovnání se s rolí pracovníka vs. přinést přidanou hodnotu
Které jsou klíčové složky uplatňující se v tomto rozhodování?
Co mohou organizace udělat pro povzbuzování lidí, aby uplatnili své schopnosti a vyvinuli úsilí způsobem, který podpoří splnění cílů organizace i uspokojení jejich vlastních potřeb?
Spokojenost s prací - faktory, které ji vytvářejí, a jejím vlivem na pracovní výkon.
Dobrovolné úsilí, závisející na vůli pracovníka, může být klíčovou složkou výkonu organizace.
Proces motivace je mnohem komplikovanější, než se mnozí lidé domnívají. Lidé mají různé potřeby, stanovují si různé cíle, aby své potřeby uspokojili. Podnikají různé kroky směřující ke splnění těchto cílů.
Jeden přístup k motivování nebude vyhovovat všem lidem. Proto odměna odrážející výkon ne vždy účinkuje jako motivátor.
Motiv jako důvod pro to, abychom něco dělali.
Tři složky motivace (Arnold a kol. 1991):