RPMK Personální management - Přednášky v09
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Teorie cíle (Latham & Lock)
motivace a výkon jsou vyšší, jsou-li jednotlivcům stanoveny specifické cíle, jsou-li tyto cíle obtížné, ale přijatelné, a existuje-li odezva (zpětná vazba) na výkon.
Důležitá je participace jedinců na stanovování cíle, neboť je to nástroj, jak získat souhlas pro stanovení vyšších cílů.
Obtížné cíle musejí být projednány a odsouhlaseny a jejich dosahování musí být podporováno vedením a radou.
Životně důležitá pro udržení motivace je zpětná vazba, zejména pro dosahování stále vyšších cílů.
Teorie spravedlnosti (Adams)
Teorie spravedlnosti se zabývá tím, jak lidé vnímají, jak se s nimi v porovnání s jinými zachází. Spravedlivé zacházení znamená, že je s člověkem zacházeno stejně jako s jinou skupinou lidí (referenční skupina) nebo jako s odpovídající jinou osobou.
Spravedlnost se týká pocitů a vnímání a vždy jde o porovnávání.
Lidé prý budou lépe motivováni, jestliže se s nimi bude zacházet spravedlivě, a demotivováni, jestliže se s nimi bude zacházet nespravedlivě.
Tyler a Bies (1990) rozeznávají pět faktorů, které přispívají k vnímání spravedlnosti.
Přiměřeně zvažovat zaměstnancova stanoviska.
Potlačit osobní předpojatost k zaměstnanci.
Důsledně uplatňovat kritéria stejně pro všechny zaměstnance.
Poskytovat zaměstnancům včasnou zpětnou vazbu, týkající se důsledků rozhodnutí.
Poskytovat zaměstnancům přiměřené vysvětlení učiněných rozhodnutí.
Motivace pracovníků
Faktory ovlivňující spokojenost s prací:
-vnitřní a vnější motivační faktory -kvalita řízení
-sociální vztahy s pracovní skupinou -míra, v jaké jsou jedinci ve své práci úspěšní nebo neúspěšní.
Spokojenost s prací a výkon? (r = 0,14)
Motivace a peníze?
Evaluace a odměňování zaměstnanců
Evaluace zaměstnanců
K čemu hodnocení pracovníků slouží? Zaměstnavatel potřebuje vědět, jak jeho zaměstnanci pracují a přispívají k výsledkům a dobrému jménu firmy
A pracovník potřebuje vědět, jak se na něj zaměstnavatel dívá a jak je spokojen s jeho prací.
Hodnocení pracovníků spočívá ve:
Zjištění toho, jak pracovník vykonává práci a plní své úkoly, jaké je jeho pracovní chování a vztahy ke spolupracovníkům, zákazníkům apod.
Sdělení zjištěných výsledků jednotlivým pracovníkům a projednání těchto výsledků s nimi
Hledání cest ke zlepšení pracovního výkonu
Hodnocení pracovníků má dvě podoby:
Neformální – je příležitostné, nebývá zaznamenáváno, není příčinou personálního rozhodnutí. Nejčastěji jde o povzbuzení pracovníka a ocenění jeho dobré práce.
Formální – racionální, standardizované, periodické. Záznamy se zařazují do osobních materiálů pracovníků. Umožňuje jednotný přístup ke pracovníkům a použití stejných kritérií hodnocení.