Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




RPMK Personální management - Přednášky v09

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (227 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  • Teorie cíle (Latham & Lock)

    • motivace a výkon jsou vyšší, jsou-li jednotlivcům stanoveny specifické cíle, jsou-li tyto cíle obtížné, ale přijatelné, a existuje-li odezva (zpětná vazba) na výkon.

    • Důležitá je participace jedinců na stanovování cíle, neboť je to nástroj, jak získat souhlas pro stanovení vyšších cílů.

    • Obtížné cíle musejí být projednány a odsouhlaseny a jejich dosahování musí být podporováno vedením a radou.

    • Životně důležitá pro udržení motivace je zpětná vazba, zejména pro dosahování stále vyšších cílů.

  • Teorie spravedlnosti (Adams)

    • Teorie spravedlnosti se zabývá tím, jak lidé vnímají, jak se s nimi v porovnání s jinými zachází. Spravedlivé zacházení znamená, že je s člověkem zacházeno stejně jako s jinou skupinou lidí (referenční skupina) nebo jako s odpovídající jinou osobou.

    • Spravedlnost se týká pocitů a vnímání a vždy jde o porovnávání.

    • Lidé prý budou lépe motivováni, jestliže se s nimi bude zacházet spravedlivě, a demotivováni, jestliže se s nimi bude zacházet nespravedlivě.

    • Tyler a Bies (1990) rozeznávají pět faktorů, které přispívají k vnímání spravedlnosti.

    • Přiměřeně zvažovat zaměstnancova stanoviska.

    • Potlačit osobní předpojatost k zaměstnanci.

    • Důsledně uplatňovat kritéria stejně pro všechny zaměstnance.

    • Poskytovat zaměstnancům včasnou zpětnou vazbu, týkající se důsledků rozhodnutí.

    • Poskytovat zaměstnancům přiměřené vysvětlení učiněných rozhodnutí.

  • Motivace pracovníků

    • Faktory ovlivňující spokojenost s prací:

    -vnitřní a vnější motivační faktory -kvalita řízení

    -sociální vztahy s pracovní skupinou -míra, v jaké jsou jedinci ve své práci úspěšní nebo neúspěšní.

    • Spokojenost s prací a výkon? (r = 0,14)

    • Motivace a peníze?

    1. Evaluace a odměňování zaměstnanců

    Evaluace zaměstnanců

    • K čemu hodnocení pracovníků slouží? Zaměstnavatel potřebuje vědět, jak jeho zaměstnanci pracují a přispívají k výsledkům a dobrému jménu firmy

    • A pracovník potřebuje vědět, jak se na něj zaměstnavatel dívá a jak je spokojen s jeho prací.

    • Hodnocení pracovníků spočívá ve:

    • Zjištění toho, jak pracovník vykonává práci a plní své úkoly, jaké je jeho pracovní chování a vztahy ke spolupracovníkům, zákazníkům apod.

    • Sdělení zjištěných výsledků jednotlivým pracovníkům a projednání těchto výsledků s nimi

    • Hledání cest ke zlepšení pracovního výkonu

    • Hodnocení pracovníků má dvě podoby:

    • Neformální – je příležitostné, nebývá zaznamenáváno, není příčinou personálního rozhodnutí. Nejčastěji jde o povzbuzení pracovníka a ocenění jeho dobré práce.

    • Formální – racionální, standardizované, periodické. Záznamy se zařazují do osobních materiálů pracovníků. Umožňuje jednotný přístup ke pracovníkům a použití stejných kritérií hodnocení.

    Témata, do kterých materiál patří