RPMK Personální management - Přednášky v09
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
metoda spočívá v monitorování docházky / absence
metoda vychází z logiky věci: pracovník s vynikající kvalifikací a vynikajícími schopnostmi ztrácí pro firmu na významu, má-li vysoké absence
vždy je třeba posoudit nikoli absenci samu, nýbrž její příčiny
Odměňování zaměstnanců
Oboustranně přijatelný systém odměňování
Zásadní podmínka harmonických vztahů ve firmě
Tradiční pojetí odměny ve formě mzdy či platu, popř. jiných forem peněžní odměny
Nejčastější formy odměn:
Zaměstnanecké výhody: obvykle nezávislé na jeho pracovním výkonu, jako např.:
-Stravenky, hrazení stravného -Placená dovolená
-Penzijní připojištění -Používání služebního auta i pro soukromé účely
-Služby pro členy rodiny pracovníka -Atd.
Povýšení
Formální uznání (pochvaly)
Pověření významnými pracovními úkoly
Formální oběd či večeře
Pověření vedením lidí
Rozmanitá a zajímavá práce
Prestižní výhody: přidělení samostatné kanceláře apod.
Některé odměny nemají hmotný charakter, ale přispívají ke spokojenosti pracovníka, pocitu důležitost a užitečnosti
Obvykle tedy odměňování nechápeme pouze jako peněžní, ale hovoříme o něm jako o „celkovém odměňování, celkové odměně“
Vnější odměny – peněžní a nepeněžní
Vnitřní odměny – nejsou pod kontrolou společnosti, vycházejí přímo od pracovníka:
-Pocit užitečnosti -Pocit podílení se na něčem důležitém
Firma chce pomocí systému odměňování dosáhnout nejčastěji:
-Udržení vlastních pracovníků -Konkurenční výhody pro získání nových zaměstnanců
-Produktivity, kvality, zisku -Dosáhnutí flexibility a kreativity
-Zdravé pracovní a mezilidské vztahy ve firmě
Pracovníci potřebují:
-Zabezpečení uspokojování potřeb svých i své rodiny -Možnost seberealizace
-Sociální jistotu, životní stabilitu, perspektivu -Dobré vztahy na pracovišti
-Pocit spravedlnosti odměňování -Uznání
-Práci, která by je uspokojovala
Širší pojetí (obj.)
soubor znaků (podnětů) organizace, jimiž působí navenek i uvnitř na jedince, s nimiž přichází do styku (zaměstnanci, zákazníci, klienti apod.)
patří sem úprava a čistota vnějších i vnitřních prostor organizace, úprava firemní dokumentace (od elementárních sdělené zaměstnancům po výroční zprávu), logo a znak firmy, úprava nástrojů, postupů a technologií, které firma používá
Užší pojetí (subj.)
soubor hodnot, norem, očekávání, které pracovníci organizace sdílejí, ke kterým se hlásí, na jejichž případné ohrožení reagují
jsou jednak výslednicí působení (a hodnocení) tradic dané organizace (regionu, země), současných vlivů a tlaků v prostředí organizace
Úrovně kultury
nadnárodní kultura (např. euroamer., globalizace = rozšiřování kultury za hranice států)
národní kultura (např. česká)
firemní kultura (kultura konkrétní firmy jako celku)
subkultura (např. montérů)