Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




RPMK Personální management - Přednášky v09

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (227 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  • 3. Míra maskulinity a feminity = ekonomicko-antropologické faktory (odráží způsob výroby a distrib. statků, formy spolupráce, organ. a dělba práce, organ. obchodu, užití peněz atp.)

  • maskulinní kultura - preferovány především: hrdinství, úspěch, rozhodnost, výkonnost, soutěživost, analytičnost, ambice, asertivita, agresivita; důraz je kladen na získávání finančních a materiálních statků; konflikty se řeší silovým způsobem; úlohy obou pohlaví jsou jasně definovány a rozlišeny - předpokládá se, že muži jsou dominantní a asertivní, zatímco ženy jemné a starostlivé (např. Itálie)

  • feminní kultura - preferovány především: intuice, schopnost dosažení konsenzu, solidarita, skromnost, sociální spravedlnost; váží si kolektivní integrace, vzájemné spolupráce, přátelských osobních vztahů; řešení konfliktů směřuje ke kompromisu; rozlišení obou pohlaví není tak patrné, úlohy se považují za flexibilní (např. Portugalsko, Švédsko, Holandsko)

  • 4. Míra vyhýbání se nejistotě (do jaké míry společnosti přejímají novinky)

  • kultura silně se bránící nejistotě - dominuje snaha vyhnout se nejednoznačným situacím, nejistotám, odchylky jsou pociťovány jako problém, tendence vytvářet si pravidla včetně neformálních, normy, pomocí kterých se kontroluje průběh procesů, dodržování a respektování práv a povinností zaměstnanců i zaměstnavatelů; stabilní vývoj kariéry v rámci jednoho podniku je považován za důležitý (např. firmy v Německu, Švýcarsku, Francii, Španělsku, Portugalsku, Řecku, Japonsku)

  • kultura akceptující nejistotu - která jsou sdílena; určitá míra nejistoty je považována za životní zkušenost a je snadno přijímána; prosazují se nekonvenční, neobvyklé myšlenky, avšak jejich zavedení probíhá obtížněji; obtížněji dotahují věci do konce a hůře věnují náležitou pozornost detailům; více času je věnováno strategickým otázkám (např. firmy ve Velké Británii, Skandinávii, USA)

Změna podnikové kultury

  • Proč a za jakých okolností měnit firemní kulturu

  • firma přechází z jedné vývojové etapy do druhé

  • stávající kultura je brzdou rozvoje firmy

  • došlo ke změnám ve vnějším, ekonomickém, soc., politickém nebo techn. prostředí firmy

  • změna postavení firmy na trhu

  • generační výměna ve vedení firmy

  • zásadní změna ve vlastnických vztazích firmy

  • Etapy změny firemní kultury

  • identifikace stávající kultury

  • rozmrazení a oslabení této kultury (např. děkan na návštěvě ústavu)

  • rozpoznání zájmů a postojů sil, které se staví pro změnu a které proti změně

  • ovlivňování s cílem posílit síly podporující změnu a eliminování sil působících proti změně (oboje i v rámci jednotlivce)

  • sjednocení podporujících elementů, utužení vazeb, které spojují žádoucí představy a přístupy

  • rozvíjení nové kultury, sledování, zda vyznávané představy, přístupy a hodnoty nové kultury přetrvávají, rozvíjení těchto představ

Témata, do kterých materiál patří