RPMK Personální management - Přednášky v09
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
3. Míra maskulinity a feminity = ekonomicko-antropologické faktory (odráží způsob výroby a distrib. statků, formy spolupráce, organ. a dělba práce, organ. obchodu, užití peněz atp.)
maskulinní kultura - preferovány především: hrdinství, úspěch, rozhodnost, výkonnost, soutěživost, analytičnost, ambice, asertivita, agresivita; důraz je kladen na získávání finančních a materiálních statků; konflikty se řeší silovým způsobem; úlohy obou pohlaví jsou jasně definovány a rozlišeny - předpokládá se, že muži jsou dominantní a asertivní, zatímco ženy jemné a starostlivé (např. Itálie)
feminní kultura - preferovány především: intuice, schopnost dosažení konsenzu, solidarita, skromnost, sociální spravedlnost; váží si kolektivní integrace, vzájemné spolupráce, přátelských osobních vztahů; řešení konfliktů směřuje ke kompromisu; rozlišení obou pohlaví není tak patrné, úlohy se považují za flexibilní (např. Portugalsko, Švédsko, Holandsko)
4. Míra vyhýbání se nejistotě (do jaké míry společnosti přejímají novinky)
kultura silně se bránící nejistotě - dominuje snaha vyhnout se nejednoznačným situacím, nejistotám, odchylky jsou pociťovány jako problém, tendence vytvářet si pravidla včetně neformálních, normy, pomocí kterých se kontroluje průběh procesů, dodržování a respektování práv a povinností zaměstnanců i zaměstnavatelů; stabilní vývoj kariéry v rámci jednoho podniku je považován za důležitý (např. firmy v Německu, Švýcarsku, Francii, Španělsku, Portugalsku, Řecku, Japonsku)
kultura akceptující nejistotu - která jsou sdílena; určitá míra nejistoty je považována za životní zkušenost a je snadno přijímána; prosazují se nekonvenční, neobvyklé myšlenky, avšak jejich zavedení probíhá obtížněji; obtížněji dotahují věci do konce a hůře věnují náležitou pozornost detailům; více času je věnováno strategickým otázkám (např. firmy ve Velké Británii, Skandinávii, USA)
Změna podnikové kultury
Proč a za jakých okolností měnit firemní kulturu
firma přechází z jedné vývojové etapy do druhé
stávající kultura je brzdou rozvoje firmy
došlo ke změnám ve vnějším, ekonomickém, soc., politickém nebo techn. prostředí firmy
změna postavení firmy na trhu
generační výměna ve vedení firmy
zásadní změna ve vlastnických vztazích firmy
Etapy změny firemní kultury
identifikace stávající kultury
rozmrazení a oslabení této kultury (např. děkan na návštěvě ústavu)
rozpoznání zájmů a postojů sil, které se staví pro změnu a které proti změně
ovlivňování s cílem posílit síly podporující změnu a eliminování sil působících proti změně (oboje i v rámci jednotlivce)
sjednocení podporujících elementů, utužení vazeb, které spojují žádoucí představy a přístupy
rozvíjení nové kultury, sledování, zda vyznávané představy, přístupy a hodnoty nové kultury přetrvávají, rozvíjení těchto představ