RPMK Personální management - Přednášky v09
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Působení, funkce podnikové kultury
vytváří image firmy - způsob, jak je firma prezentovaná navenek a jak je zvenčí vnímána
kultura ovlivňuje adaptaci firmy na prostředí a okolní podmínky - flexibilita firmy na změněnou situaci na trhu apod.
kultura se podílí na integraci práce a pracovníků uvnitř firmy
kultura zajišťuje vnitřní sílu firmy - asimilace nového zaměstnance, prostor a způsob pro zavedení nových metod práce, nových technologií atp.
kultura ovlivňuje sílu a agresivnost strategie firmy - shodná orientace strategie a kultury firmy umožňuje rychlejší a kompletnější prosazení firemní strategie a naopak, v případě rozporu je problematické prosadit strategii firmy do praxe ⇒ kultura by měla být brána v úvahu při tvorbě strategie firmy
kultura působí jako filtr, který vybírá a posiluje ty z vnitřních i vnějších vlivů, na které je vyladěn; propouští to, co se v minulosti osvědčilo (ač to nemusí být to nejlepší!)
kultura působí jako stabilizátor (tlumí odchylky od žádoucího chování organizace či jedince)
kultura působí jako sjednotitel (nebo rozdělovník); zajišťuje podniku základní konsenzus (všeobecný souhlas) s podnikovými cíli a prioritami ⇒ na jeho základě je možné i v těžkých dobách najít nekonfliktní formy spolupráce a možnosti řešení (podmínkou je, že je v organizaci konsenzus sdílený na všech úrovních = horizontálně i ve všech sférách = vertikálně)
Kultura a stupeň rozvoje firmy
A. Období vzniku firmy
firma je pod dominantním vlivem zakladatele/ů (obv. rodiny)
funkce kultury v tomto stadiu:
zdroj identity ve firmě, určuje kompetence
stmeluje organizaci dohromady (funguje jako lepidlo)
stává se “bitevním polem” mezi konzervativci a liberálními pracovníky firmy
typické prvky v tomto stadiu: enthusiasmus, nadšení, pružnost, dynamičnost, improvizace, osobní nasazení firemního týmu (práce přesčas bez ohledu na odměny atp.), preference zájmu firmy
B. Období stabilizace firmy
firma má stabilní organizační strukturu, pevné vazby mezi jednotlivými odděleními, jsou definována “pravidla hry”, v činnosti firmy jsou prosazovány standardy,
firma se orientuje na specializaci, je vyvíjen tlak na funkčnost jednotlivých prvků firmy;
charakteristické rysy firmy: vnitřní stabilita (hraničící se stagnací), rozvoj nových výrobků, geografická expanze; typicky zájem perspektivních zaměstnanců
dominujícím faktorem je hledání rovnováhy mezi vlastním rozvojem firmy a okolím
funkce kultury:
vznik nových subkultur, v důsledku toho pokles integrace kultury
krize identity, ztráta klíčových cílů, hodnot firmy
kultura glorifikuje činy z minulosti, stává se nástrojem obrany proti změnám
kultura se mnohdy stává omezením pro inovace
možnost řídit směr změn ve firemní kultuře
typické prvky:
založena na pocitu sounáležitosti jedince s firmou, na pocitu důležitosti každého pracovníka, pocitu spoluzodpovědnosti každého pracovníka firmy za dosažení cíle firmy