RPMK Personální management - Přednášky v09
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
-Diplomy a osvědčení -Znalost jazyků
-Verbální schopnosti -Tvořivost
Potřeby a vlastnosti
-Podnikavost, cílevědomost, ctižádostivost -Spolehlivost
-Vytrvalost -Čestnost
-Loajalita -Odolnost vůči stresu
-Smysl pro osobní odpovědnost
Metody hodnocení pracovníků
Podle stanovených cílů (výsledků)
U nedělnických pracovníků. Cíle musí být měřitelné, dosažitelné a podnětné, pro jejich dosažení musejí být vytvořeny potřebné podmínky
Na základě plnění norem
Pomocí stupnice
Slovní (více konkrétní) nebo číselná (více abstraktní) forma.
Vhodné použít standardizovaný firemní formulář.
Obecné zásady při hodnocení pracovníků:
Otevřeně sdělovat účel a kritéria hodnocení
Dostatečnost a relevantnost informací
Nezveřejňování hodnocení (výjimky)
Adekvátnost hodnocení (benevolence, přísnost)
Nehodnotit průměrnými hodnotami a vlastními preferencemi
Sympatie, antipatie, předsudky, stereotypy
Halo efekt (první dojem na základě pozitivního či negativního rysu)
Evaluace zaměstnanců – metody hodnocení
Srovnání se stanovenými cíli:
metoda staví na principu spolupráce hodnotitele a hodnoceného
oba zúčastnění se předem dohodnou na sledovaných kritériích a stanoví časový horizont (vždy kvantifikovatelná kritéria, pro výkon dané pozice specifická a zásadní; např. objem realizovaných obchodů, počet kontaktovaných zákazníků, počet vyřízených reklamací)
po stanoveném, období proběhne motivačně zaměřený hodnotící pohovor, kde nejprve každý sám a poté společně zhodnotí „jak to šlo“: cíl – skutečnost
společně si stanoví nové cíle (či obnoví staré) na další období
srovnání s pracovními normami
tam, kde jsou stanoveny normy (v principu se jedná o standardy), pracovníci hodnoceni na základě plnění norem (viz totalita a pětiletky = shora stanovené normy), vyšší objektivita
metoda kritických případů neboli metoda klíčových událostí
spočívá v zachycování událostí vymykajících se normě (psaným i nepsaným pravidlům)
hodnotitel průběžně zaznamenává události, které považuje za mimořádné (poz. i neg., např. iniciativní návrh ke zlepšení chodu pracoviště či bezdůvodné opuštění pracoviště)
metoda kritických případů neboli metoda klíčových událostí
výsledkem je skóre uspokojivých a neuspokojivých kritických položek v chování, které nabízí podkladový materiál pro hodnotící pohovor
metoda je závislá na pozorovacích dovednostech hodnotitele, vyšší subjektivita
posouzení produktů práce
metoda spočívá v posuzování komplexních pracovních výtvorů (např. hotové technické projekty, navrhované technologické postupy, zlepšovací návrhy, závěrečné zprávy)
metoda se opírá o objektivní kritéria, vhodná u technických a vývojových pracovníků
hodnocení pracovní docházky