RPMK Personální management - Přednášky v09
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Národní kultura (úroveň sociokulturních systémů)
národní kultura proniká do jednotlivých podniků a ovlivňuje hodnotovou orientaci jejich zaměstnanců; je proto nezbytné ji studovat, respektovat a akceptovat při zavádění nových systémů řízení, obzvláště v případě multikulturního řízení
např. japonské principy řízení NELZE přímo aplikovat na západní podniky, blíže viz Ouchiho Teorie Z; analogicky je třeba se přizpůsobit podmínkám podniku
Podniková kultura – definice, vlastnosti
Pojem podniková kultura dosud nebyl jednoznačně vymezen, různé definice se liší úhly pohledu, dimenzemi kultury, které zohledňují, liší se jak obsahem, který je kultuře přisuzován, tak místem v podniku, kam je projikována, viz následující přehled definic a vymezení:
kultura = filosofie podniku, jak se dotknout problémů nebo rozhodnutí (Ouchi, In Marques, 1996)
kultura = sdílené principy, ideologie, sankce, ideály, očekávání, postoje a normy (Killman, In Marques, 1996)
kultura = určující hodnoty podnikem přijímané (Deal a Kennedy, In Marques, 1996)
kultura podniku = soubor hodnotových představ a norem chování, který je produktem managementu podniku a ovlivňuje základní postoje zaměstnanců, který je všeobecně přijímán a dlouhodobě udržován a projevuje se ve všech jeho oblastech (Marques, 1996, s.248)
kultura = podstatné stránky vztahů lidí navzájem, vztahů lidí k vykonávané práci a k dané organizaci (Štikar, 1998)
kultura = rozhodující faktor poznání a vzor chování předávané členům skupiny předchozími generacemi (Beres a Portwood, In Marques, 1996)
kultura je kauzálním polem, v němž jsou obsaženy odpovědi na otázku “proč” jsou věci takové, jaké jsou (Štikar, 1998, s.144)
kultura firmy = duch domu, který “normuje” jaké chování a postoje jsou ne-žádoucí (Hroník, 1999, s. 53)
kultura = vnitřní atmosféra, ovzduší, “software” firmy (Rais, 1997, s.67)
kultura = odraz (zrcadlo) myšlení a chování pracovníků firmy (Rais, 1997, s.67)
hlubší, relativně stabilní vrstva, zpravidla dlouhodobě resistentní vůči vnějším vlivům (Štikar, 1998, s.144)
Kultura sdílená vs. prosazovaná
kultura sdílená žije relativně nezávisle na řízení nebo přání managementu či majitelů
kultura prosazovaná je ta kultura, kterou se snaží prosadit management či majitelé ⇒ velká diskrepance vede k rozdělení společnosti na “my” a “oni” a k nadprodukci neosobní komunikace (nařízení, směrnice, pokyny atp.) (podobně jako formální a neformální autorita)
Kultura silná vs. slabá
výrazná silná kultura - na zjišťující otázky lze nalézt jednoznačné odpovědi ⇒ nepotřebuje mnoha směrnic a nařízení, může bránit změnám, které jsou potřebné v reakci na proměnlivé vnější prostředí; může vytvářet uzavřené, izolované, dogmatické seskupení
slabá nevýrazná firemní kultura - jsou tolerovány rozmanité, mnohdy protikladné postoje a chování ⇒ nižší identifikace pracovníků s firmou; menší korigování chování a postojů