RPMK Personální management - Přednášky v09
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Alderferova ERG teorie (1972)
ERG teorie (potřeby existenční [E], vztahové [R - relatedness] a růstové [G - growth]) tak, jak byla formulována Alderferem, se týká subjekt. stavů uspokojení a přání.
Tři primární kategorie potřeb: Potřeby existenční + vztahové + růstové
Potřeby existenční odrážejí potřebu lidí týkající se výměny materiálu a energie a potřebu dosahovat a udržovat homeostatickou rovnováhu s ohledem na opatřování si určitých materiálních předmětů. Plat, zaměstnanecké výhody a pracovní podmínky jsou dalšími typy existenčních potřeb.
Potřeby vztahové - že lidé nejsou soběstačné jednotky, ale musejí se angažovat v transakcích s lidmi kolem sebe. Jejich uspokojení závisí na procesu sdílení a vzájemnosti. Akceptance, pochopení, potvrzení (schválení) a vliv jsou prvky vztahového procesu.
Potřeby růstové se objevují v důsledku tendence otevřených systémů v průběhu času vnitřně růst a diferencovat se, a to následkem překračování hranic prostředí. Stimulují lidi, aby ve svůj prospěch vyvíjeli tvůrčí a produktivní úsilí. Jejich uspokojení závisí na tom, jak jedinec „nachází příležitosti k tomu, aby naplňoval své představy a stával se tím, čím se může stát".
McClellandovy potřeby výkonu (úspěchu), spojenectví a moci
Vychází ze studia manažerů.
Potřeba výkonu (úspěchu dosaženého v soutěži s ostatními a poměřovaného osobní normou dokonalosti.
Potřeba spojenectví jako potřebu vřelých, přátelských a soucitných vztahů.
Potřeba moci - potřeba kontrolovat a ovlivňovat ostatní lidi.
Různí lidé –různé úrovně těchto potřeb. Někteří mají větší potřebu např. výkonu, jiní jinak. Jedna potřeba sice může být dominantní, neznamená to však, že ostatní neexistují.
Teorie zaměřené na proces
Klade se důraz na psychol. procesy nebo síly, které ovlivňují motivaci, i na základní potřeby.
Jsou rovněž známy jako kognitivní (poznávací) teorie, protože se zabývají tím, jak lidé vnímají své pracovní prostředí a způsoby, jak jej interpretují a chápají.
Podle Guesta (1992) poskytují teorie zaměřené na proces mnohem přiměřenější přístup k motivaci, kdy nahrazují Maslowovu a Herzbergovu teorii, které výzkum zpochybnil.
Teorie zaměřené na proces (kognitivní teorie) mohou být pro manažery nepochybně užitečnější než teorie potřeb, protože poskytují realistič. vodítko pro metody motivování lidí.
Teorie očekávání (expektační teorie) + teorie dosahování cílů (teorie cíle) + teorie spravedlnosti.
Expektační teorie (Vroom)
v každém člověku stále probíhá určitý proces predikce budoucnosti.
člověk přemýšlí nad tím, co se stave v budoucnu, jaké budou jeho potřeby.
člověk je po tomto rozhodovacím procesu motivován cíle dosáhnout a absolvovat i nepříjemné situace.
Motivační síla je založena na třech jevech: valence (přesvědčení o tom, že cíle opravdu touží člověk dosáhnout), instrumentalita (přesvědčení, že pokud uděláme jednu věc, povede to ke druhé), expectance (přesvědčení, že čin povede k výsledku).