Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




RPMK Personální management - Přednášky v09

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (227 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  1. Analýza pracovního místa, výběr pracovníků

Analýza pracovního místa

  • Jak je pracovní místo definováno? Je definováno organizační strukturou a popisem práce.

  • Organizační struktura – určuje postavení pracovníka v systému nadřízenosti a podřízenosti

  • Popis práce – vymezuje povinnosti spjaté s funkcí pracovníka

  • Analýza pracovního místa (job analysis) – 2 části:

  • Popis pracovního místa - jde o spíše formální analýzu určité pozice pracovníka (zakreslení v „pavouku“, komu člověk podléhá a naopak – vztahy nad/podřízenosti).

    • Funkce: vymezení povinností pracovníka, podklady pro hodnocení činnosti, právní podklady – stanovení norem, úpravy pracovního prostředí.

    • Zdroje informací k analýze pracovního místa:

-analýza firemních materiálů -rozhovor se spolupracovníky

-rozhovor s nadřízeným -pozorování

  • Specifikace nároků pracovního místa = analýza nároků (seznam kompetencí, nutných k tomu, aby člověk mohl plnit úkoly uvedené v popisu práce) pozice

    • Analýza nároků funkce

    • orientovaná na pracovníka

    • výsledkem je profesiogram nároků funkce neboli profil pracovníka

  • zhotovíme seznam kompetencí

  • hodnotíme důležitost kompetencí pro profesionální úspěch

  • sestavíme profil, ze kterého vyniknou kompet. důležité a méně důležité

Kompetence

  • Nároky kladené na pracovní místa

  • Schopnost vykonávat a úspěšně zvládat určitou profesi nebo funkci (cizí jazyk, MS Office, pružnost myšlení, komunikační dovednosti … další?)

  • Při výběru zaměstnanců lze kompetence vyjádřit na různých škálách (1-5, nebo slovní hodnocení – dobrá/špatná úroveň) nebo lze popsat slovy: např. snadno navazuje kontakty, bohatá slovní zásoba, příjemný…

  • Různé profese nebo funkce vyžadují odlišné kompetence a také odlišnou úroveň kompetencí.

Popisy pracovních míst dle typu organizace

  • Byrokratická organizační struktura × Organická struktura

  • Byrokratická organizační struktura

    • Jasně a přesně definovaná dělba činností útvarů a odpovědností pracovníků (optimální ve velkých organizacích a tam, kde jde o hladký a přesný chod).

    • Jde například o státní instituce, je dán přesný popis pracovních míst, který je neměnný – struktura je neměnná.

    • Výhody byrokratické organizační struktury:

    • každému pracovníkovi je přesně jasná jeho odpovědnost a pravomoc, jasný je také prostor vymezený jiným pracovníkům,

    • nedochází ke konfliktům a střetům z důvodů odpovědnosti,

    • existuje množství předpisů, které řeší každou nejasnost

      • Nevýhody byrokratické organizační struktury:

    • slabá schopnost reagovat na změny,

    • obtížné vyrovnávání s novými úkoly,

    • neochota pracovníků přijmout úkol, který není přesně definován v pracovní náplni

  • Organická struktura

    • Dává volnost v popisech pracovních míst

    • Pracovní odpovědnost je defin. obecně (vhodné pro firmy zaměřené na dosahování výkonů)

Témata, do kterých materiál patří