RPMK Personální management - Přednášky v09
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
-potřeby, motivy, postoje, hodnoty
osobnostní předpoklady a vlastnosti:
-Emoční stabilita, vyrovnanost, tolerance. -Pozitivní vidění a myšlení, zdravá sebedůvěra.
-Překonávání překážek, vytrvalost v dosahování stanovených cílů. -Morální vlastnosti.
Flexibilita a kreativita.
Manažer by měl mít dále tyto schopnosti / vlastnosti (Matoušek a kol. 2003):
-schopnost a ochota naslouchat druhým -ochota komunikovat
-důslednost, smysl pro odpovědnost -schopnost náhledu, odstupu
-morální kvality, orientace na úkol, nikoli na zvýraznění své osobnosti
činorodost a aktivita manažera – jako rys prezentovaný
-vztahem k práci -k vyhledávání a zavádění nových poznatků
-nespokojenosti s dosaženým -proaktivní jednání atd.
charisma – lze jej charakterizovat jako
-„kouzlo osobnosti“ manažera, určitý šarm -sebejistota
-soubor osobních vlastností uznávaných okolím -přesvědčivost
-přitažlivost -iniciativní a proaktivní jednání apod.
dodržování zákonů a navazujících předpisů je také atributem určité sociální zralosti
charismatickou osobností se obvykle myslí člověk:
-více emotivnější -s citem pro komunikaci s druhými lidmi
-směřuje k jasnému rozlišení dobra od zla -přesvědčivý
-má zřetelně definováno, co je správné a co je chybné
proč lidé reagují určitým způsobem?
osobnost člověka formují tři skupiny faktorů:
-
faktory biologické (genetika, hormony, důsledky onemocnění či úrazů)
-
faktory sociální – působení rodičů, spolužáků, přátel, spolupracovníků, rodiny
-
faktory kulturní (zvyky, normy, očekávané jednání, jazyk a další)
Vlastnosti úspěšného manažera?
Nejnovější studie managementu prosazují nové požadavky na osobnost vedoucího.
Každý dnešní vedoucí pracovník by měl umět rozhodovat na vlastní zodpovědnost v každé i zcela nepředvídatelné situaci.
Vedoucí dnes musí zvládnout umění rychle zaujímat různé role. Setrvalý styl vedení nepostačuje.
Musí umět pomáhat svým spolupracovníkům zaměřit pohled na podstatné záležitosti a sám účinně spolupracovat a operativně řešit problémy.
Vedoucí v jakékoliv roli musí přinést iniciativu, pružnost a především schopnost pracovat týmově.
Musí umět vycítit a odstranit bariéry, které brzdí dlouhodobou motivaci.
Musí hledat kontakt s jinými a být otevřený vůči svým spolupracovníkům.
Znalosti a vlastnosti
Dobrá znalost lidí, znalost vztahů, které existují v pracovním kolektivu.
Znalost sebe samého a neustálé úsilí v osvojování si a získávání takových vlastností, které jsou významné a důležité pro vedoucího pracovníka.
Kladné charakt. vlastnosti odpovídající požadavkům práce vedoucího, vyplývají ze:
ze vztahu ke spolupracovníkům, nadřízeným a podřízeným
způsobu chování a jednání s lidmi
vztahu k práci a plnění úkolů
vztahu ke společnosti a morálce