RPMK Personální management - Přednášky v09
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Výhody pravidelného formálního hodnocení:
Komplexní hodnocení pracovníků z hlediska znalostí, dovedností, chování a dalších kvalit
Oceňuje a rozvíjí silné stránky pracovníka
Rozpoznává jeho slabé stránky
Umožňuje lépe poznat potřebu vzdělávání a jeho rozvojový potenciál
Vyvíjí na pracovníka vyšší tlak na výkon, přispívá ke zlepšování pracovní morálky
Úkolem hodnocení pracovníků je především:
Rozpoznání současné úrovně pracovního výkonu
Rozpoznání silných a slabých stránek jednotlivých pracovníků
Umožnit každému pracovníkovi zlepšení výkonu
Vytvořit systém odměňování podle osobního přispění firemních cílů
Rozpoznat potenciál pracovníka
Vytvoření podkladů pro efektivnější přidělování pracovních úkolů
Vytv. podkladů pro kariérní postup a plánování osobního rozvoje pracovníka
Vytv. podkladů pro posouzení efektivnosti výběru pracovníků
Vytv. podkladů pro hodnocení efektivnosti vzdělávání a účinnost vzdělávacích programů
V praxi je pak dle Milkowich & Boudreau nejčastěji hodnocení využíváno pro:
-určování platu (a odměn) -komunikaci mezi podřízenými a nadřízenými
-při rozhodování o povýšení -dle výzkumů také pro zvyšování pracovní motivace
⇒ klíčový význam je ve zpětné vazbě, tj. v obeznámení pracovníka s vlastní výkonností a úspěšností své práce, tj. jaký efekt jejich práce měla
Slouží ke komunikaci v organizaci a předchází možným krizím.
Tvorba a ovlivnění sociálních vztahů – ovlivnění pracovní atmosféry.
Můžeme taktéž zjistit, jak efektivní bylo výběrové řízení.
U větších firem je nejčastější roční hodnocení. Různé kategorie pracovníků však mohou mít různou periodicitu. U vysoce kvalifikovaných specialistů např. každý měsíc
V malých firmách pracovníky obvykle hodnotí majitel či nejvyšší vedoucí pracovník
Metoda sebehodnocení
Systém hodnocení musí být efektivní a všeobecně přijatelný
Tradiční pojetí výkonu:
Orientace na výsledky – množství, kvalita
Moderní pojetí výkonu – významné také další charakteristiky související s jeho prací (přístup k práci, ochota přijímat nové úkoly, přizpůsobivost novým požadavků, ochota vzdělávat se, absence,…)
Nejčastěji používaná hodnotící kritéria:
Výsledky práce (měřitelná kritéria)
-Množství práce -Kvalita práce
-Množství obsloužených zákazníků -Množství reklamací
-Spokojenost zákazníků
Pracovní chování:
-Ochota přijímat nové úkoly -Úsilí při plnění úkolů
-Podávání zlepšovacích návrhů -Hospodárnost
-Dodržování pravidel -Docházka
Sociální chování:
-Ochota ke spolupráci -Jednání s lidmi
-Vztahy ke spolupracovníkům -Vztah k zákazníkům
-Chování k nadřízeným -Styl vedení
Dovednosti a znalosti
-Znalost práce -Schopnost koordinace činnosti