Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




RPMK Personální management - Přednášky v09

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (227 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  • Výhody pravidelného formálního hodnocení:

  • Komplexní hodnocení pracovníků z hlediska znalostí, dovedností, chování a dalších kvalit

  • Oceňuje a rozvíjí silné stránky pracovníka

  • Rozpoznává jeho slabé stránky

  • Umožňuje lépe poznat potřebu vzdělávání a jeho rozvojový potenciál

  • Vyvíjí na pracovníka vyšší tlak na výkon, přispívá ke zlepšování pracovní morálky

  • Úkolem hodnocení pracovníků je především:

  • Rozpoznání současné úrovně pracovního výkonu

  • Rozpoznání silných a slabých stránek jednotlivých pracovníků

  • Umožnit každému pracovníkovi zlepšení výkonu

  • Vytvořit systém odměňování podle osobního přispění firemních cílů

  • Rozpoznat potenciál pracovníka

  • Vytvoření podkladů pro efektivnější přidělování pracovních úkolů

  • Vytv. podkladů pro kariérní postup a plánování osobního rozvoje pracovníka

  • Vytv. podkladů pro posouzení efektivnosti výběru pracovníků

  • Vytv. podkladů pro hodnocení efektivnosti vzdělávání a účinnost vzdělávacích programů

  • V praxi je pak dle Milkowich & Boudreau nejčastěji hodnocení využíváno pro:

-určování platu (a odměn) -komunikaci mezi podřízenými a nadřízenými

-při rozhodování o povýšení -dle výzkumů také pro zvyšování pracovní motivace

  • ⇒ klíčový význam je ve zpětné vazbě, tj. v obeznámení pracovníka s vlastní výkonností a úspěšností své práce, tj. jaký efekt jejich práce měla

  • Slouží ke komunikaci v organizaci a předchází možným krizím.

  • Tvorba a ovlivnění sociálních vztahů – ovlivnění pracovní atmosféry.

  • Můžeme taktéž zjistit, jak efektivní bylo výběrové řízení.

  • U větších firem je nejčastější roční hodnocení. Různé kategorie pracovníků však mohou mít různou periodicitu. U vysoce kvalifikovaných specialistů např. každý měsíc

  • V malých firmách pracovníky obvykle hodnotí majitel či nejvyšší vedoucí pracovník

  • Metoda sebehodnocení

  • Systém hodnocení musí být efektivní a všeobecně přijatelný

  • Tradiční pojetí výkonu:

  • Orientace na výsledky – množství, kvalita

  • Moderní pojetí výkonu – významné také další charakteristiky související s jeho prací (přístup k práci, ochota přijímat nové úkoly, přizpůsobivost novým požadavků, ochota vzdělávat se, absence,…)

  • Nejčastěji používaná hodnotící kritéria:

  • Výsledky práce (měřitelná kritéria)

-Množství práce -Kvalita práce

-Množství obsloužených zákazníků -Množství reklamací

-Spokojenost zákazníků

  • Pracovní chování:

-Ochota přijímat nové úkoly -Úsilí při plnění úkolů

-Podávání zlepšovacích návrhů -Hospodárnost

-Dodržování pravidel -Docházka

  • Sociální chování:

-Ochota ke spolupráci -Jednání s lidmi

-Vztahy ke spolupracovníkům -Vztah k zákazníkům

-Chování k nadřízeným -Styl vedení

  • Dovednosti a znalosti

-Znalost práce -Schopnost koordinace činnosti

Témata, do kterých materiál patří