Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Diplomova_prace_-_financovani_regionalniho_skolstvi

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (5.25 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Ve své diplomové práci popíšu jednak stávající systém financování regionálního školství s větším důrazem na prostředky poskytované ze státního rozpočtu, budu analyzovat slabé a silné stránky stávajícího systému a také se pokusím, dle dostupných informací, vymezit základní atributy chystané reformy financování regionálního školství, kterou připravuje Ministerstvo školství mládeže a sportu. V kontextu činnosti veřejné správy v České republice má chystanou reformou dojít k významnému přesunu kompetencí mezi krajskými úřady a Ministerstvem školství, mládeže a sportu (dále jen „MŠMT“), ve stávajícím systému financování regionálního školství mají krajské úřady velmi významné kompetence při alokaci finančních prostředků ze státního rozpočtu.

Na výkonu veřejné správy při financování regionálního školství se přímo podílím, a to na úrovni obce s rozšířenou působností. V předkládané práci nabízím možnost implementace praktických zkušeností v kontextu stávající veřejné správy školství. Cílem mé diplomové práce bude, na základě komparace stávajícího a navrhovaného systému, stanovit vhodnou míru centralizace při výkonu státní správy na úseku financování regionálního školství. Kritériem pro hodnocení bude efektivnost, a to efektivnost v obecném významu. Efektivnost v obecném významu je výrazem pro vzájemnou závislost tří základních forem efektivnosti, tj. účelnosti, prospěšnosti a ekonomičnosti.4 Vzhledem k sociálním dopadům veřejné správy školství na celou naši společnost je nezbytné, aby jednotlivé formy efektivnosti byly vnímány vyváženě, aby sociální cíl veřejné správy školství byl dosahován s co nejmenší mírou vynaložených nákladů.

1.1 Právní úprava regionálního školství

Právní úprava školství má nezvykle velký rozsah, prolíná se úprava veřejnoprávní s úpravou soukromoprávní, právní regulaci školství nalezneme v právních předpisech různé právní síly – v mezinárodních smlouvách, právních předpisech ústavních, zákonech, podzákonných předpisech až po obecně závazné vyhlášky obcí.

Z mezinárodních smluv, které jsou Českou republikou ratifikované a zákonem stanoveným způsobem vyhlášené, se jedná zejména o Mezinárodní pakt o hospodářských, sociálních a kulturních právech (čl. 13, který mimo jiné zavazuje Českou republiku uznávat právo každého na vzdělání), o Úmluvu o právech dítěte (č. 28 zakotvující např. bezplatné a povinné základní vzdělání) a také o Úmluvu o ochraně lidských práv a základních svobod (čl. 2 stanovuje povinnost respektovat právo rodičů zajišťovat výchovu a vzdělání ve shodě s jejich vlastním náboženským a filozofickým přesvědčením).5

Ústavním základem právní úpravy školství je Usnesení předsednictva České národní rady č. 2/1993 Sb., o vyhlášení Listiny základních práv a svobod jako součásti ústavního pořádku České republiky, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „Listina základních práv a svobod“). Ustanovení čl. 33 Listiny základních práv a svobod zajišťují právo každého na vzdělání, zákonné stanovení povinné školní docházky, právo na bezplatné vzdělání v základních a středních školách, dle možností společnosti a schopností občana také bezplatné vzdělání na vysokých školách, možnost zřizování jiných škol než státních a také zákonem stanovenou možnost na pomoc státu při studiu. Čl. 25 odst. 2 písm. a) Listiny základních práv a svobod zajišťuje občanům příslušejícím k národnostním a etnickým menšinám právo na vzdělání v jejich jazyku a v neposlední řadě č. 26 odst. 1 zaručuje právo člověka na svobodnou volbu povolání a přípravu k němu.

Témata, do kterých materiál patří