Ekonomie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-významem zboží pro spotřebitele,
-podílem výdajů na statek v rozpočtu spotřebitele
-existencí a dostupností substitutů
Elasticita nabídky- časovým hlediskem
- dostatkem zásob - existencí a dostupností volných zdrojů - technologickou náročností výroby
Agregátní nabídka (AS) vyjadřuje celkovou nabídku zboží a služeb v ekonomice (v peněžním vyjádření) → vztah mezi cenovou hladinou a reálným HDP, který firmy chtějí vyrábět → funkce rostoucí → předpoklad, že firmy jsou při zvýšení cenové hladiny ochotny zvyšovat produkci
AS = agregátní nabídka v krátkém období = v ekonomice existují volné zdroje výrobních faktorů → reálný HDP, který firmy chtějí vyrábět, je v krátkém období funkcí cenové hladiny.
Potenciální produkt - maximálním využití výrobních faktorů
Růst agregátní nabídky stimulován:
-poklesem výrobních nákladů v ekonomice jako celku ;
-technickými, technologickými a inovačními změnami s dopadem na růst celkové produktivity práce a kapitálu;
-dovozem kapitálu;
-nižší úrovní úrokových sazeb;
Pokles krátkodobé agregátní nabídky vyvolán:
-růstem výrobních nákladů;
-stagnací produktivity práce a kapitálu;
-zásahy státu.
Neoklasický pohled → AS je v grafickém vyjádření svislicí → cenová hladina neovlivňuje reálný výstup ekonomiky → zvýšení agregátní poptávky zvýší cenovou hladinu, nikoliv objem výroby a zaměstnanost
Keynesiánský pohled → je dokonale elastická → předpokládá se nepružnost cen → ceny neklesají, i když ekonomické zdroje nejsou využívány → zvýšení agregátní poptávky zvýší objem výroby, nikoliv ceny → ceny rostou až v případě, kdy se dosáhne hladiny plné zaměstnanosti → vláda by měla kontrolovat agregátní nabídku, aby zajistila, že při stavu plné zaměstnanosti nastane rovnováha.
Agregátní poptávka je součtem poptávky (výdajů) jednotlivých spotřebitelů po zboží a službách.
Celková suma výdajů za statky a služby v ekonomice:
Y = C + I + G + X
Křivka agregátní poptávky vyjadřuje, jaké množství spotřebních a investičních statků jsou domácnosti a podniky ochotny kupovat při určité cenové hladině.
АD je klesající vlivem působení:
-efektu reálných peněžních zůstatků – růst cenové hladiny snižuje reálnou hodnotu peněžních aktiv → omezování výdajů,
-efektu úrokové míry
- efektu mezinárodního obchodu
faktory ovlivňující posun křivky AD-
-optimistická očekávání spotřebitelů a investorů;
-snížení daní → zvýšení disponibilního důchodu (spotřeby) obyvatelstva, -zvýšení investic ze strany podniků;
-zvýšení vládních výdajů;
-růst exportu a pokles importu;
Poptávkové šoky jsou takové vlivy, které způsobí změnu poptávky tj. posun poptávkové křivky
Krátkodobý účinek pozitivních poptávkových šoků – růst HDP a růst cenové hladiny inflace