Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Ekonomika podniku - Otázky ke zkoušce

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (737.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Tři generické strategie dle Portera:

Marketingový mix

4P – Product, Placement, Price, Promotion

K dosažení svých cílů používá podnik souhrn (spojení) 4 základních marketingových nástrojů:

  • Produkt - výrobek, služba (product)

  • Prostorové přemisťování produktu od výrobce k zákazníkovi, distribuce (placement)

  • Prodejní cena (price)

  • Podněcování odbytu, komunikace se zákazníkem o výrobku, komunikační mix, propagace (promotion)

Hodnocení finanční výkonnosti

Analýza likvidity, aktivity, zadluženosti, rentability a ukazatelů kapitálového trhu

Ukazatelé likvidity poměřují to, čím je možnost zaplatit s tím co je potřeba zaplatit. Dle toho jakou míru jistoty požadujeme.

  • Běžná likvidita = oběžná aktiva / krátkodobé závazky

  • Pohotová likvidita = oběžná aktiva – zásoby / krátkodobé závazky

  • Okamžitá likvidita = finanční majetek / krátkodobé pohledávky

Ukazatele aktivity měří schopnost podniku využívat vložených prostředků, měří rychlost obratu jednotlivých složek a hodnotí tak vázanost kapitálu v určitých formách aktiv

  • Obrat aktiv = tržby / aktiva celkem

  • Obrat zásob = tržby / zásoby

  • Doba obratu zásob = zásoby / denní tržba

  • Doba obratu pohledávek (splatnost) = zásoby / denní tržby

Ukazatele zadluženosti měří vztah mezi vlastními a cizími zdroji financování. Určitá zadluženost je prospěšná (daňový štít).

  • Celková zadluženost = kapitál věřitelů / kapitál vlastníků

  • Finanční páka = aktiva / vlastní kapitál

  • Úrokové krytí = EBIT / celkový nákladový úrok

Ukazatele rentability poměřují zisk s výší podnikových zdrojů, jichž bylo užito k jeho dosažení.

  • Rentabilita investovaného kapitálu (ROCE) = zisk / investovaný kapitál

  • Rentabilita Aktiv (ROA) = zisk / aktiva

  • Rentabilita vlastního kapitálu (ROE) = zisk / vlastní kapitál

  • Rentabilita tržeb (ROS), zisková marže = zisk / tržby

Ukazatele kapitálového trhu hodnotí minulou činnost podniku a jeho budoucí výhled – jsou výsledkem úrovně všech dříve uvedených oblastí. Jejich pomocí hodnotí investoři podnik. Jsou to např.: účetní hodnota akcie, čistý zisk na akcii, dividendový výnos, dividendové krytí…

Je to vlastně rozklad jednotlivých hodnot ovlivňujících rentabilitu vlastního kapitálu ROE (zisk / vlastní kapitál) je vnímán jako součin pří ukazatelů: zisková marže, obrat aktiv, finanční páky. Jeho pomocí můžeme sledovat, které konkrétní údaje nám změnily výši rentability vlastního kapitálu.

Hodnotová kritéria měření výkonnosti podniku

  • Ekonomická přidaná hodnota EVA (Economic Value Added)

Účetní zisk (výnosy – účetní náklady) versus ekonmický zisk (celkový výnos kapitálu – náklady kapitálu

EVA = EBITx(1-t) – CxWACC

EVA = NOPAT – CxWACC

EVA = (ROE – rE) x E

EVA = (ROC – WACC) x C

  • Tržná přidaná hodnota MVA (Market Value Added)

MVA = tržní hodnota podniku – investovaný kapitál

Témata, do kterých materiál patří