Ekonomika podniku - Otázky ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Tři generické strategie dle Portera:
Marketingový mix
4P – Product, Placement, Price, Promotion
K dosažení svých cílů používá podnik souhrn (spojení) 4 základních marketingových nástrojů:
Produkt - výrobek, služba (product)
Prostorové přemisťování produktu od výrobce k zákazníkovi, distribuce (placement)
Prodejní cena (price)
Podněcování odbytu, komunikace se zákazníkem o výrobku, komunikační mix, propagace (promotion)
Hodnocení finanční výkonnosti
Analýza likvidity, aktivity, zadluženosti, rentability a ukazatelů kapitálového trhu
Ukazatelé likvidity poměřují to, čím je možnost zaplatit s tím co je potřeba zaplatit. Dle toho jakou míru jistoty požadujeme.
Běžná likvidita = oběžná aktiva / krátkodobé závazky
Pohotová likvidita = oběžná aktiva – zásoby / krátkodobé závazky
Okamžitá likvidita = finanční majetek / krátkodobé pohledávky
Ukazatele aktivity měří schopnost podniku využívat vložených prostředků, měří rychlost obratu jednotlivých složek a hodnotí tak vázanost kapitálu v určitých formách aktiv
Obrat aktiv = tržby / aktiva celkem
Obrat zásob = tržby / zásoby
Doba obratu zásob = zásoby / denní tržba
Doba obratu pohledávek (splatnost) = zásoby / denní tržby
Ukazatele zadluženosti měří vztah mezi vlastními a cizími zdroji financování. Určitá zadluženost je prospěšná (daňový štít).
Celková zadluženost = kapitál věřitelů / kapitál vlastníků
Finanční páka = aktiva / vlastní kapitál
Úrokové krytí = EBIT / celkový nákladový úrok
Ukazatele rentability poměřují zisk s výší podnikových zdrojů, jichž bylo užito k jeho dosažení.
Rentabilita investovaného kapitálu (ROCE) = zisk / investovaný kapitál
Rentabilita Aktiv (ROA) = zisk / aktiva
Rentabilita vlastního kapitálu (ROE) = zisk / vlastní kapitál
Rentabilita tržeb (ROS), zisková marže = zisk / tržby
Ukazatele kapitálového trhu hodnotí minulou činnost podniku a jeho budoucí výhled – jsou výsledkem úrovně všech dříve uvedených oblastí. Jejich pomocí hodnotí investoři podnik. Jsou to např.: účetní hodnota akcie, čistý zisk na akcii, dividendový výnos, dividendové krytí…
Je to vlastně rozklad jednotlivých hodnot ovlivňujících rentabilitu vlastního kapitálu ROE (zisk / vlastní kapitál) je vnímán jako součin pří ukazatelů: zisková marže, obrat aktiv, finanční páky. Jeho pomocí můžeme sledovat, které konkrétní údaje nám změnily výši rentability vlastního kapitálu.
Hodnotová kritéria měření výkonnosti podniku
Ekonomická přidaná hodnota EVA (Economic Value Added)
Účetní zisk (výnosy – účetní náklady) versus ekonmický zisk (celkový výnos kapitálu – náklady kapitálu
EVA = EBITx(1-t) – CxWACC
EVA = NOPAT – CxWACC
EVA = (ROE – rE) x E
EVA = (ROC – WACC) x C
Tržná přidaná hodnota MVA (Market Value Added)
MVA = tržní hodnota podniku – investovaný kapitál