Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Ekonomika podniku - Otázky ke zkoušce

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (737.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Uvnitř každé kategorie primárních i podpůrných činností jsou zahrnuty:

  • přímé činnosti, které jsou zapojeny do tvorby hodnoty pro kupujícího (např. montáž, propagace, návrh designu výrobku, nábor sil)

  • nepřímé činností, které umožňují konat přímé činnosti plynule (např. administrativní řízení personálu odbytu, údržba, provoz pomocných služeb)

  • zabezpečování kvality, které zajišťuje kvalitu jiných činností (např. monitorování, kontrolování, přezkušování)

Outsourcing, offshoring, insourcing, franchising

Hledání úspor v hodnotovém řetězci

outsourcing – vyčleňování činností mimo podnik s cílem dosáhnout úspory nákladů (zejména fixních) nebo zvýšení kvality

offshoring – vyčlenění činností z podniku a jejich delegování na dceřiné společnosti v zemích s nižšími náklady

insourcing – využití volných kapacit k převzetí externích zakázek s cílem vyššího využití fixních nákladů a zvýšení hospodárnosti, vyrovnání výkyvů v zaměstnanosti, zlepšení výnosové situace

franchising – zvláštní forma outsourcingu v oblasti odbytu (úspora vlastního kapitálu + pravidelné příjmy) – franchisor uzavírá smlouvu s franchisantem (příjemcem franchisy), že za určitou vstupní platbu a průběžné platby poskytne své jméno, obchodní ideu a komplexní servis (franchisor provozuje samostatný podnik, jehož úspěch je většinou garantován samotným jménem)

Nákupní činnost

Cíle a činnosti nákupu v moderním pojetí (nákupní marketing)

úkoly realizované na nákupním trhu

  • cíl: zajistit výrobní materiál, zařízení a služby pro výrobu, výzkum a vývoj, pomocné a obslužné procesy a pro správu v požadovaném množství, sortimentu, kvalitě, místě a času

  • předpoklad: přesná specifikace, vyhledávání dodavatelů a jejich hodnocení, tvorba dlouhodobých pozitivních vztahů

úkoly, které musí nákup plnit uvnitř podniku:

  • plánování množství a termínů spotřeby

  • řízení zásob

  • určování a optimalizace dodacích množství a termínů (provádění materiálové dispozice)

  • účast na příjmu materiálu na straně vstupu do podniku a jeho skladování

Nákupní marketing

v rámci zvyšování konkurenceschopnosti a získávání konkurenční výhody je i nákup zodpovědný za respektování ekonomických, ekologických, sociálních, technických a dalších podnikatelských kritérií

  • mezi cíle nákup patří kromě uspokojování potřeb také například snižování nákladů, zvyšování jakosti, snižování nákupního rizika či zvyšování flexibility nákupu

  • nákup není pasivním opatřováním v rámci vzniklých potřeb, ale naopak činností aktivní, která má spoluúčast na volbě materiálu v rámci přípravy výroby, podílí se na tvorbě materiálového standardu a na volbě substitučních materiálů

  • musí plnit funkci vůči svému podniku: interním odběratelům zajišťuje kompletní materiálový servis včetně přípravy a aktivního přísunu materiálu na místo spotřeby, spolupráci při hledání nejlepšího využití materiálu pro daný účel a při hledání způsobů ekonomické přeměny materiálu a využití druhotných zdrojů a odpadu

Témata, do kterých materiál patří