Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Ekonomika podniku - Otázky ke zkoušce

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (737.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  • výkon výrobního zařízení (maximální výrobnost za jednotku času)

    • stanoví se na základě kapacitních norem výrobnosti, jež určují maximální množství výrobků, které může být na daném výrobním zařízení zhotoveno za časovou jednotku

  • Využití výrobní kapacity

    koeficient skutečného využití výrobní kapacity: kC = skutečný objem výroby / výrobní kapacita = Qs / Qp

    • Výrobní kapacita maximálně možný objem produkce dosažitelný výrobní jednotkou za určité období

    • Skutečný objem výroby bude vždy maximálně stejný nebo nižší

    Koeficient plánovaného využití výrobní kapacity = plánovaný objem výroby / výrobní kapacita

    (Qp – Qs) = kapacitní rezerva (objem výroby, který by mohl být vyroben navíc při plném využití výrobní kapacity)

    produktivita práce

    = Účinnost (efektivnost), s jakou jsou výrobní faktory využívány ve výrobě = výstupy / vstupy

    • Úroveň produktivity je určena poměrem množství produkce k objemu užitých vstupů za určité období

      • Čím více se vyrobí užitečných věcí za použité méně zdrojů, tím více produktivita roste

    • Produktivita je úzce spojena s kvalitou – tedy se způsobilostí výrobku k užití v těch charakteristikách, které spotřebitel požaduje

    • Vysoká produktivita snižuje náklady a umožňuje snížit ceny (či zvýšit kvalitu) výrobků, a tím rozšířit okruh zákazníků nebo zvýšit zisk z každého výrobku, zvýšit platy, mzdy a dividendy a tím získat další investory

    Přidaná hodnota / pracovníci (jejich počet či počet odpracovaných hodin)

    • Přidaná hodnota = hodnota produkce mínus mezispotřeba, tedy tržby mínus náklady na veškeré nakupované suroviny, materiál a služby do podniku

    • Přidaná hodnota = součet mezd, sociálních dávek, odpisů a zisku (před zaplacení úroků, daní atp.)

    K souběžnému růstu kompenzací zaměstnancům a zisku je nutné, aby rostla produktivita

    • Jak růst podniku, tak i růst životní úrovně jeho zaměstnanců je v zájmu podniku (stakeholder value)

    Marketing a prodej

    Analýza vnějšího prostředí

    Okolí podniku SLEPTE Analýza

    Analýza odvětví (odvětví dle závislosti na hospodářském cyklu, Porterův model pěti sil)

    Hlediska segmentace

    Geografická segmentace – rozděluje trh dle geografických kritérií.(oblast, region, teritorium, státy, města a obce, …)

    Demografická segmentace – rozděluje trh podle demografických charakteristik (věk, pohlaví, rodinný stav, velikost rodiny, …)

    Psychografická segmentace – člení trh podle příslušnosti k společenským třídám, životního stylu a osobních charakteristik (sociální třída, životní styl, osobnost,...)

    Socioekonomická segmentace – zaměřuje se na koupěschopnost a strukturu výdajů (měsíční příjem, povolání, vzdělání, příjem rodiny,…)

    Etnografická segmentace – (náboženství, rasa, národnost)

    Fiziografická segmentace

    Témata, do kterých materiál patří