Ekonomika podniku - Otázky ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
výkon výrobního zařízení (maximální výrobnost za jednotku času)
stanoví se na základě kapacitních norem výrobnosti, jež určují maximální množství výrobků, které může být na daném výrobním zařízení zhotoveno za časovou jednotku
Využití výrobní kapacity
koeficient skutečného využití výrobní kapacity: kC = skutečný objem výroby / výrobní kapacita = Qs / Qp
Výrobní kapacita maximálně možný objem produkce dosažitelný výrobní jednotkou za určité období
Skutečný objem výroby bude vždy maximálně stejný nebo nižší
Koeficient plánovaného využití výrobní kapacity = plánovaný objem výroby / výrobní kapacita
(Qp – Qs) = kapacitní rezerva (objem výroby, který by mohl být vyroben navíc při plném využití výrobní kapacity)
produktivita práce
= Účinnost (efektivnost), s jakou jsou výrobní faktory využívány ve výrobě = výstupy / vstupy
Úroveň produktivity je určena poměrem množství produkce k objemu užitých vstupů za určité období
Čím více se vyrobí užitečných věcí za použité méně zdrojů, tím více produktivita roste
Produktivita je úzce spojena s kvalitou – tedy se způsobilostí výrobku k užití v těch charakteristikách, které spotřebitel požaduje
Vysoká produktivita snižuje náklady a umožňuje snížit ceny (či zvýšit kvalitu) výrobků, a tím rozšířit okruh zákazníků nebo zvýšit zisk z každého výrobku, zvýšit platy, mzdy a dividendy a tím získat další investory
Přidaná hodnota / pracovníci (jejich počet či počet odpracovaných hodin)
Přidaná hodnota = hodnota produkce mínus mezispotřeba, tedy tržby mínus náklady na veškeré nakupované suroviny, materiál a služby do podniku
Přidaná hodnota = součet mezd, sociálních dávek, odpisů a zisku (před zaplacení úroků, daní atp.)
K souběžnému růstu kompenzací zaměstnancům a zisku je nutné, aby rostla produktivita
Jak růst podniku, tak i růst životní úrovně jeho zaměstnanců je v zájmu podniku (stakeholder value)
Marketing a prodej
Analýza vnějšího prostředí
Okolí podniku SLEPTE Analýza
Analýza odvětví (odvětví dle závislosti na hospodářském cyklu, Porterův model pěti sil)
Hlediska segmentace
Geografická segmentace – rozděluje trh dle geografických kritérií.(oblast, region, teritorium, státy, města a obce, …)
Demografická segmentace – rozděluje trh podle demografických charakteristik (věk, pohlaví, rodinný stav, velikost rodiny, …)
Psychografická segmentace – člení trh podle příslušnosti k společenským třídám, životního stylu a osobních charakteristik (sociální třída, životní styl, osobnost,...)
Socioekonomická segmentace – zaměřuje se na koupěschopnost a strukturu výdajů (měsíční příjem, povolání, vzdělání, příjem rodiny,…)
Etnografická segmentace – (náboženství, rasa, národnost)
Fiziografická segmentace