Ekonomika podniku - Otázky ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
kvantitativní hledisko (váha, výška, obvod prsou, velikost nohy)
kvalitativní hledisko (zdravotní stav, kvalita vlasů, typ pleti,…)
Behaviorální segmentace - zákazníci se rozdělují do skupin podle nákupního chování (příčiny chování, stupeň připravenosti ke koupi, frekvence nákupu, míra užívání, připravenost k nákupu, nákupní příležitost, znalost výrobku, míra užití, … )
Rozeznáváme tyto typy trhů:
Potenciální trh – ti z celé populace, pro které by vlastnictví výrobku či služby bylo přínosné.
Přístupný trh – ti na potenciálním trhu, kteří mají dostatek peněz na koupi výrobku
Kompetentní přístupný trh – ti na přístupném trhu, kdo si mohou výrobek koupit z právního hlediska.
Cílový trh – segment na kompetentním přístupném trhu, který se firma rozhodla obsluhovat.
Obsloužený trh – ti na cílovém trhu, kteří si výrobek koupili
Analýza výrobkového portfolia (BCG matice)
umožňuje hodnocení jednotlivých aktivit pro zjištění toho, která podnikatelská aktivita firmy má větší potenciál a která naopak spotřebovává zdroje podniku
hvězdy: vykazují vysoký relativní podíl na trhu a nacházejí se na trzích s vysokým tempem růstu (prudce rostoucí trhy přitahují konkurenci, proto je třeba tyto aktivity v pozici hvězd výrazně ochraňovat)
peněžní (dojné) krávy: velmi často představují vedoucí postavení na trhu, který již roste pomalu (představují obvykle významný finanční zdroj)
otazníky: aktivity s malým podílem na rychle rostoucím trhu (potenciálně výhodné postavení vyžaduje, aby firma výrazně investovala do jejich rozvoje a získala tak stále větší podíl na trhu)
psi: aktivity s malým podílem na málo rostoucím trhu (mají-li tyto aktivity věrné zákazníky, mohou být i zdrojem zisku a hotovosti, většinou však nebývá výhodné je dále udržovat)
SWOT analýza
z faktorů vnějšího prostředí, které obklopuje daný podnik a působí na něj, vyplývají příležitosti a ohrožení
příležitosti (opportunities) = možnosti, s jejichž realizací stoupají vyhlídky na růst či lepší využití disponibilních zdrojů a účinnější splnění cílů
hrozby (threats) = nepříznivé situace či změny v podnikovém okolí znamenající překážky pro činnost
interní (vnitřní) prostředí podniku má své silné a slabé stránky
silné stránky (strengths) = faktory, které vytvářejí vnitřní hodnotu podniku
slabé stránky (weaknesses) = faktory, které snižují vnitřní hodnotu podniku
využití SWOT analýzy: například formulace rozvojových směrů a aktivit, stanovení a optimalizace strategie, zlepšování stávajícího stavu či procesů
Konkurenční strategie
Je klíčovým aspektem je relativní postavení podniku v rámci odvětví.
dva základní typy konkurenční výhody, které podnik může mít jsou nízké náklady nebo diferenciace