Makroekonomie - Zápisky z přednášek
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Kromě své hlavní funkce, kterou je stabilizace vzájemných vztahů mezi ekonomickým růstem, zaměstnaností a inflací, plní fiskální politika i další úkoly:
rozvoj veřejného sektoru a poskytování veřejných statků;
přerozděluje důchody prostřednictvím daňové soustavy a systému transferových plateb;
zmírňování negativních důsledků externalit (např. prostřednictvím daní či pokut z emisí) a na podpoře kladných externalit (např. prostřednictvím ekologicky orientovaných výdajů státního rozpočtu).
Relativně samostatnou součástí fiskální politiky je
daňová politika;
výdajová politika;
politika financování deficitů státního rozpočtu a státního dluhu.
Rozpočtové hospodaření
Ve středu fiskální politiky je především státní rozpočet, který představuje plán všech příjmů a výdajů rozpočtové soustavy.
Státní rozpočet je jednou, i když nejdůležitější, součástí soustavy veřejných rozpočtů.
Veřejný rozpočet
V ČR se rozpočtová soustava člení na:
státní rozpočet;
rozpočty regionálních a místních orgánů státní správy a samosprávy;
rozpočty zdravotních pojišťoven;
rozpočtové fondy veřejnoprávního charakteru, kde jsou vyčleňovány prostředky k přesně vymezeným účelům, např. fond dopravní infrastruktury, fond bydlení
rozpočty orgánů a organizací napojených přímo na vládu.
Funkce veřejných financí
Alokační funkce
finančně (z veřejných fondů) podporuje výrobu některých statků
Redistribuční funkce
přerozdělování důchodů a bohatství prostřednictvím veřejných fondů
Stabilizační funkce
vláda prostředky veřejných fondů podněcuje či omezuje AD, přispívá tak k potlačování cyklických výkyvů
Nástroje fiskální politiky
Vestavěné stabilizátory
po zavedení působí automaticky
vyžadují zákonnou úpravu
oslabují výkyvy agregátní poptávky
Jedná se například o:
progresivní daň z příjmů
pojištění v nezaměstnanosti
státní výkup zemědělských přebytků
dotace k cenám zemědělské produkce
Diskreční (záměrná) opatření
jednorázová rozhodnutí státních orgánů
tyto změny vyvolávají změny ve velikosti reálného HDP a mají vliv na AD a AS
Jedná se například o:
změny daňových sazeb
změny ve struktuře vládních výdajů
změny ve výši jednotlivých položek rozpočtových výdajů
Státní rozpočet
dominantní část veřejných rozpočtů → centralizovaný fond
Státní rozpočet je závazným finančním plánem na období 1 roku
jeho návrh je sestavován vládou a schvalován parlamentem
má povahu zákona, proto vláda musí o jeho plnění průběžně informovat parlament
Na konci rozpočtového období se sestavuje tzv. státní závěrečný účet, který obsahuje konečné výsledky plnění státního rozpočtu, je rovněž projednáván a schvalován parlamentem.
Situace, kdy rozpočet není schválen před zahájením daného roku se nazývá rozpočtové provizorium (v ČR se v tomto případě hospodaří až do schválení rozpočtu podle vládního návrhu rozpočtu)