Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Mikroekonomie - Klíčové pojmy

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (77 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Administrativní monopol: je-li vstup na trh vázán na povolení státu, a dá-li stát toto povolení pouze jediné firmě, získá tato firma administrativní monopol. Nedostatek konkurence nemotivuje státní monopol ani ke zlepšování služeb, ani k hospodárnosti a podnikavosti.

Přirozený monopol: vzniká z důvodu přirozených bariér vstupu na trh. Tato situace nastává, když jsou dodávky zboží či služby vázány na určitou přenosovou síť. Přirozený monopol se vztahuje pouze k rozvodu, nikoliv k výrobě. Vstup na trh druhé firmě sice nikdo nezakazuje, ale brání jí v něm vysoké náklady, které by musela vynaložit na vybudování vlastní přenosové soustavy, bez níž není možné zboží či služby dodávat.

Regulace monopolu: antitrustové zákony – zakazují určité chování firem (např. jejich spojování, dohody o cenách atd.), v ČR je to Úřad na ochranu hospodářské soutěže, ekonomická regulace – je představována pravidly nebo zákony, stanovuje pravidla pro cenovou tvorbu (zajímá je výše cen v regulovaných odvětvích, výše nákladů, velikost výstupu, podmínky vstupu do odvětví apod.), daňová politika – resp. zvýšení daní sice snižuje zisky monopolů, ale neprojevuje se přímo ve velikosti vyráběného objemu produkce, převedení monopolu do státního vlastnictví – např. státní železnice nebo telefonní síť v některých západoevropských zemích, cenová regulace – představuje centralizované stanovení ceny konkrétním statkům (při nesprávném nastavení ceny může dojít k deformacím trhu), u nás např. regulované nájemné.

Společenské náklady monopolu: monopol nabízí v porovnání s dokonale konkurenčním trhem menší množství za větší cenu. Platí.li spotřebitelé vyšší cenu, dochází k přerozdělování zisku na úkor spotřebitelů a ve prospěch monopolu. Monopol tedy vyvolává neefektivnost – poskytuje menší než optimální množství. Monopol tak způsobuje celospolečenské ztráty. Tyto náklady se projevují kromě jiného snižováním národního důchodu.

Monopson: představuje trh, na němž je jen jeden kupující. V postavení monopsonu jsou takové firmy, které jsou výlučnými odběrateli specifické produkce, např. i stát jako jediný kupující vojenské produkce.

Oligopol: charakteristickým rysem je existence několika firem v odvětví a zpravidla diferencovaný produkt a bariéry znemožňující příchod nových firem. Každá firma je natolik silná, že může stanovit cenu vyšší než mezní náklady (P > MC).

Konkurenční lem: skupina firem působících vedle dominantní firmy. Pro skupinu těchto slabších firem je charakteristické, že následují chování dominantní firmy, např. přejímají její cenu.

Monopolní konkurence: situace na trhu, kdy mnoho firem prodává podobné, ale nikoliv stejné statky (např. alkoholické nápoje). Monopolistická konkurence je v rámci nedokonalé konkurence tržní strukturou nejvíce připomínající dokonalou konkurenci. Zejména tím, že uvažuje velký počet firem na trhu a značnou mobilitu firem mezi jednotlivými trhy. Naopak nedokonale konkurenčním rysem je výroba diferencovaného produktu a schopnost firmy stanovit jeho cenu. V rámci svého produktu má tedy firma monopolní postavení a monopolní sílu.

Témata, do kterých materiál patří