Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Mikroekonomie - Klíčové pojmy

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (77 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Konkurence kupujících: kupující si navzájem konkurují a jejich vzájemná konkurence žene ceny vzhůru… a to do výše, kde cena, kterou jsou kupující ochotni maximálně zaplatit, je dána jejich mezním užitkem.

Konkurence prodávajících: firmy si vzájemně konkurují, jejich konkurence tlačí ceny dolů… a to až na minimální cenu. Firmy jsou ochotny akceptovat takovou cenu, která je ohraničena jejich mezními náklady, tudíž minimální cena je ohraničena mezními náklady.

Efektivnost tržní rovnováhy: efektivní rozdělení výrobních faktorů je takové, kdy není možno zvýšit výrobu jednoho zboží, aniž se sníží výroba jiného zboží. Současně žádný ekonomický subjekt nemůže zlepšit svou situaci, aniž se zhorší situace jiných subjektů.

Nedostatek: poptávané množství převyšuje nabízené množství. Nedostatek vzniká, když je cena nižší než rovnovážná cena.

Přebytek: nabízené množství převyšuje poptávané množství. Přebytek vzniká, když je cena vyšší než rovnovážná cena.

Rovnováha firmy na dokonale konkurenčním trhu v dlouhém období: tržní rovnováha nastává, když se mezní užitek statku rovná mezním nákladům na jeho výrobu. Nabídka je tedy v rovnováze, pokud pro všechny výrobce platí : P = MC

Dokonalá konkurence: tři základní předpoklady – dokonalá informovanost kupujících, zcela homogenní produkt a absolutně volný vstup firem na trh, resp. jejich odchod z něho.

Nedokonalá konkurence: lze ji pro zobecnění charakterizovat jako trh, na kterém existuje alespoň jeden prodávající (firma), který může ovlivnit tržní cenu. Nedokonalá konkurence je méně efektivní než dokonalá konkurence, protože mezní náklady firem jsou menší než mezní užitek jejich produkce.

Homogenní produkt: spotřebitel se rozhoduje o koupi výrobku výlučně podle ceny neberu v úvahu jiná hlediska, např. kvalitu výrobku či pověst firmy. Tuto podmínku splňuje jen málo výrobků a služeb, téměř všechny výrobky spotřebního průmyslu a služby jsou heterogenním produktem (důvodem je i to, že výrobci se chtějí odlišit od konkurence). Homogenní trhy jsou obvykle trhy zemědělských plodin nebo surovin.

Diferencovaný produkt: podobný, ale nikoliv stejný (např. alkoholické nápoje).

Cenová tvorba: podnik vyrábí a prodává proto, aby realizoval optimální zisk. Nemůže tedy dlouhodobě stanovovat ceny na úrovni vlastních nákladů, nebo dokonce pod úrovní vlastních nákladů. Chce-li posoudit výši zisku, musí vlastní náklady kalkulovat. Cenová tvorba je přizpůsobena: věku zákazníka – dětem levněji než dospělým, času prodeje - ráno dráže, večer levněji, po sezóně levněji, výprodeje, místa prodeje – v centru dráže než na periferii, množství prodeje – srážky z odběratelům z nákupní ceny, pohotovost při placení – při okamžitém placení se poskytují slevy z cen.

Témata, do kterých materiál patří