Veřejné finance - Zápisky z přednášek
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
-Expanzivní charakter fiskální politiky –
-Časové rozložení výdajového šoku – rostou ceny vstupu do veřejné správy, je zatěžován SR
-Časové rozložení daňového zatížení na více generací
-vládní populismus – prostřednictvím SR jsou naplňovány populistické kroky
Exogenní faktor, působící na vznik pasivního deficitu – nezávisle na záměrech vlády
Kolísání tempa ekonomického růstu, hospodářský pokles, růst nezaměstnanosti
Růst cen základních surovin, cenové šoky
Deprese ve světě
Vývoj úrokové míry, resp. Její růst – vysoké úrokové míry – lidé neinvestují, nezvyšuje se zaměstnanost
Úrok z veřejného dluhu
Mimořádné události – povodně, války, …
Financování deficitu SR
Dluhové financování -bezrizikové dluhopisy (4-5%, jsou vysoce likvidní), dlouhodobé –více než jeden rok, nebo krátkodobé (státní pokladniční poukázky)
Peněžní (emisní) – přímé půjčky od komerčních bank
Prostřednictvím (prodeje) státních aktiv – akcie, pohledávky, zásoby
Věřejný dluh – vymezeno mezinárodními standarty, všechny země počítany stejným způsobem, rejting státu – hodnocení důveryhodnosti (schopnost splácet svoje pohledávky), souhrn veškerých polhledávek ostatních ekn. Subjektů vůči danému státu (bez ohledu na to, zda vznikly cestou SR nebo jinak), není důležitý důvod vzniku, ale způsob jeho úhrady
Deficit – tokový pohled na veřejné finance, tokový cash flow na příjmy a výdaje SR, na kolik jsme schopní platit nebo na kolik si musíme půjčovat, neodráží stav veřejných financí ve státě, schopnost sektoru financovat nebo být financován, kauzální vztah mezi VD a D – příčinný vztah, suma rozpočtových deficitů tvoří veřejný dluh, vládní dluh – vysoké úrokové náklady, můžou být tak vysoké, že způsobý rozpočtový deficit, oboustranně kauzální vztah
Saldo – napojeno na SR, jsou přebytkové (příjmy vetší než výdaje) nebo deficitní (výdaje větší než příjmy)
Veřejné výdaje, veřejné výdajové projekty a programy
Výdajová kvóta = (VV/HDP)x100
Klasifikace veřejných výdajů:
Hledisko makroekonomické – vládní výdaje, zejména nákupy zboží a služeb do veřejného sektoru(nákupy zboží a služeb do veřejného sektoru) a transfery – mandatorní výdaje, mandatorní a ….. 80% celkových VV, stát má 20% na to, aby realizoval své investice
Hledisko způsobů a důsledků alokace
(!!!Alokační funkce veřejného sektoru- vytváření specifikace, shromažďování a umisťování a veřejných výdajů – pouze umisťování)
Alokační výdaje: nákup zboží a služeb, financování čistých (jsou plně hrazeny státem) a smíšených statků zajišťování organ.složkami a státními příspěvkovými organizacemi, v rozdělení na invest. A neinvestiční
Redistribuční – peněžní transfery různým subjektům – za státního rozpočtu, dotace – účelové – vypsány pouze za jedním účelem, jsou zúčtovatelné, nevyčerpaná část se vrací a neúčelové – tento typ dotací v ČR není-ze státního rozpočtu, mají povahu mandatorních výdajů
Stabilizační – charakter jak alokačních, tak redistribučních výdajů, úmysl ovlivňovat ekonomiku