Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Makroekonomie

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (11 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

2. Pohyblivé kurzy (floating)

a)Čistý floating–tržní síly bez zásahu CB,

b) dirty floating–příležitostné intervence CB:

•směnné kurzy se vytvářejí na základě nabídky a poptávky na měnovém trhu,

•stát (prostřednictvím vlády nebo centrální banky) může tento vývoj ovlivnit pomocí nákupů či prodejů své měny (intervence na devizovém trhu),

•vsoučasné době nejpoužívanější systém.

Oslabování a posilování měny

•Devalvace-pokles (oslabení) úředně stanoveného měnového kurzu jedné měny vůči ostatním měnám v systému fixních kurzů.

•Revalvace-růst (posílení) úředně stanoveného měnového kurzu jedné měny vůči ostatním měnám v systému fixních kurzů.

•Apreciace-zhodnocení kurzu jedné měny vůči ostatním měnám v systému pohyblivých (plovoucích) kurzů.

•Depreciace-znehodnocení kurzu jedné měny vůči ostatním měnám v systému pohyblivých (plovoucích) kurzů.

Mezinárodní dělba práce

mezinárodní trh –mezinárodní dělba práce

Založena na využívání:

a)absolutních výhod

b)komparativních výhod

•Absolutní výhoda(autor A. Smith) –nižší výrobní náklady než mají jiné země

Komparativní výhoda - Autor David Ricardo

•může existovat oboustranně výhodný obchod i mezi zeměmi, znichž jedna má na veškeré posuzované zboží absolutní výhodu a druhá absolutní nevýhodu •komparativní výhoda vede ke specializaci a oboustranně výhodné směně

•Ricardo dokazoval, že může existovat oboustranně výhodný obchod i mezi takovými zeměmi, znichž jedna vyrábí všechno zboží svyššími pracovními náklady než druhá.

•větší možnosti mezinárodní dělby práce

Teorie komparativní výhody

•Příklad:

•Pokud máme dvě země, které produkují dva stejné druhy komodit a platí, že •země A kvýrobě 10 tun obilí potřebuje 10 dělníků a na výrobu 10 tun brambor 15 dělníků a země B kvýrobě 10 tun obilí potřebuje 11 dělníků a na výrobu 10 tun brambor 18 dělníků,

•potom země ?má absolutní výhodu na výrobu jak obilí, tak brambor.

Teorie komparativní výhody

•Proč by tedy měla země A obchodovat se zemí B?

•Na základě pracovní teorie hodnoty dojdeme kzávěru, že vzemích A a B musí platit následující směnné poměry:

•Země A 10 tun brambor za 15 tun obilí (15 dělníků) •Země B 10 tun brambor za 16,36 tun obilí (18 dělníků)

•Vobou množstvích produkce brambor a obilí vzemích A a B je ztělesněno stejné množství práce a to vzemi A 15 dělníků a vzemi B 18 dělníků.

•Pro zemi A, sabsolutní výhodou na obě komodity, je výhodné začít obchodovat se zemí B, protože za 10 tun brambor vzemi B získá 16,36 tuny obilí, což je o 1,36 tuny více než vzemi A.

•Uplatňování komparativní výhody povede ke specializaci a to tak, že země A se specializuje na produkci brambor a země B na pěstování obilí.

Teorie komparativní výhody

Témata, do kterých materiál patří