Makroekonomie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Fiskální politika
Cíl fiskální politiky = regulace agregátní poptávky a agregátní nabídky prostřednictvím nástrojů fiskální politiky.
Nástroje fiskální politiky - vestavěné (též automatické) stabilizátory:
po svém zavedení do hospodářské praxe působí automaticky;
příkladem je progresivní daň z příjmů – v období konjunktury i recese působí jako stabilizátor;
období konjunktury – s růstem důchodů vyšší počet lidí podléhá vyšší daňové sazbě a míra čistých příjmů a výdajů je nižší, než bez zásahu státu;
období recese – klesnou-li důchody, získají někteří lidé nárok na sociální dávky, což zvýší jejich příjem i výdaje na vyšší úroveň;
daňový systém snižuje hodnotu multiplikátoru – z každé dodatečné Kč spotřebitel platí daň a jeho mezní sklon ke spotřebě klesá.
Nástroje fiskální politiky - záměrná (diskreční) opatření:
opatření přijímaná vládou s cílem stabilizovat ekonomiku;
např. změna daňových sazeb nebo realizace vládních nákupů zboží a služeb;
diskreční opatření v době ekonomické recese cílí na podporu AD, v době konjunktury pak na její přibrzdění.
Multiplikátory
• Zvýšení (snižování) vládních výdajů, snížení (zvýšení) daní, zvýšení (snížení) transferových plateb
zvýšení (snížení) domácího produktu Y (AD), vliv na zaměstnanost a cenovou hladinu.
Multiplikační efekt státních nákupů výrobků a služeb je shodný s multiplikačním efektem investic:
– multiplikátor vládních výdajů
Y = (1/(1-c)) .G e = 1/(1-c) = 1/s
Multiplikátor udává, o kolik se zvýší produkt, jestliže se státní nákupy výrobků a služeb zvýší o 1 Kč.
V případě, že dojde ke snížení daní, platí, že:
část nových příjmů (nižší daně zvýší příjmy domácností a podniků) bude použita na spotřebu, a část bude uspořena. Úspory však nejsou součástí agregátní poptávky a tedy ji neovlivní;
dodatečné příjmy, které vznikly snížením daní, mají po přeměně v investiční nebo spotřební výdaje multiplikační efekt;
nicméně platí, že multiplikační efekt čistých daní je nižší, než multiplikační efekt státních výdajů. – multiplikátor transferů a daní
Y = c/(1-c) . (Tx nebo Tr) e=c/(1-c)
Srovnání změn daňových sazeb a změn výdajů
Změny daňových sazeb:
změny daní lze snadno a rychle zavést a jejich účinek je relativně rychlý;
snížení daní může zvýšit motivaci lidí pracovat a investovat – ovlivnění AD;
nicméně vláda může stěží odhadnout, jak budou spotřebitelé na snížení daní reagovat – ti mohou získané peníze utratit nebo ušetřit.
Změny vládních výdajů:
vládní výdaje mohou být směřovány cíleně do některého odvětví nebo regionu;
přímo se tak zvýší agregátní poptávka a v plné míře dojde k ovlivnění multiplikátoru;