Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Makroekonomie

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (11 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Fiskální politika

  • Cíl fiskální politiky = regulace agregátní poptávky a agregátní nabídky prostřednictvím nástrojů fiskální politiky.

  • Nástroje fiskální politiky - vestavěné (též automatické) stabilizátory:

    • po svém zavedení do hospodářské praxe působí automaticky;

    • příkladem je progresivní daň z příjmů – v období konjunktury i recese působí jako stabilizátor;

    • období konjunktury – s růstem důchodů vyšší počet lidí podléhá vyšší daňové sazbě a míra čistých příjmů a výdajů je nižší, než bez zásahu státu;

    • období recese – klesnou-li důchody, získají někteří lidé nárok na sociální dávky, což zvýší jejich příjem i výdaje na vyšší úroveň;

    • daňový systém snižuje hodnotu multiplikátoru – z každé dodatečné Kč spotřebitel platí daň a jeho mezní sklon ke spotřebě klesá.

  • Nástroje fiskální politiky - záměrná (diskreční) opatření:

    • opatření přijímaná vládou s cílem stabilizovat ekonomiku;

    • např. změna daňových sazeb nebo realizace vládních nákupů zboží a služeb;

    • diskreční opatření v době ekonomické recese cílí na podporu AD, v době konjunktury pak na její přibrzdění.

Multiplikátory

• Zvýšení (snižování) vládních výdajů, snížení (zvýšení) daní, zvýšení (snížení) transferových plateb

  • zvýšení (snížení) domácího produktu Y (AD), vliv na zaměstnanost a cenovou hladinu.

Multiplikační efekt státních nákupů výrobků a služeb je shodný s multiplikačním efektem investic:

– multiplikátor vládních výdajů

Y = (1/(1-c)) .G e = 1/(1-c) = 1/s

Multiplikátor udává, o kolik se zvýší produkt, jestliže se státní nákupy výrobků a služeb zvýší o 1 Kč.

V případě, že dojde ke snížení daní, platí, že:

  • část nových příjmů (nižší daně zvýší příjmy domácností a podniků) bude použita na spotřebu, a část bude uspořena. Úspory však nejsou součástí agregátní poptávky a tedy ji neovlivní;

  • dodatečné příjmy, které vznikly snížením daní, mají po přeměně v investiční nebo spotřební výdaje multiplikační efekt;

  • nicméně platí, že multiplikační efekt čistých daní je nižší, než multiplikační efekt státních výdajů. – multiplikátor transferů a daní

Y = c/(1-c) . (Tx nebo Tr) e=c/(1-c)

Srovnání změn daňových sazeb a změn výdajů

  • Změny daňových sazeb:

    • změny daní lze snadno a rychle zavést a jejich účinek je relativně rychlý;

    • snížení daní může zvýšit motivaci lidí pracovat a investovat – ovlivnění AD;

    • nicméně vláda může stěží odhadnout, jak budou spotřebitelé na snížení daní reagovat – ti mohou získané peníze utratit nebo ušetřit.

  • Změny vládních výdajů:

    • vládní výdaje mohou být směřovány cíleně do některého odvětví nebo regionu;

    • přímo se tak zvýší agregátní poptávka a v plné míře dojde k ovlivnění multiplikátoru;

Témata, do kterých materiál patří