Makroekonomie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Příjmy státního rozpočtu
• Nenávratné (daňové, nedaňové),
• návratné (emise dluhopisů, bankovní úvěry).
Rozhodující částí příjmů státního rozpočtu jsou daňové příjmy:
přímé daně (placené v závislosti na výši majetku, nebo příjmu plátce) - daň z příjmu fyzických osob, daň z příjmu právnických osob, daně vztahující se k majetku;
nepřímé daně (jsou zahrnuty v ceně výrobků a služeb) – daně univerzální (DPH), daně selektivní (monopolní daň uvalená na specifické zboží), daně spotřební (z uhlovodíkových paliv a maziv, lihu, vína, piva, tabákových výrobků atd.);
daním podobné platby dané zákonem - cla na zboží, poplatky sociálního a nemocenského pojištění.
Součástí příjmů státního rozpočtu jsou rovněž nedaňové příjmy, kapitálové příjmy a dotace.
Výdaje státního rozpočtu
Vládní nákupy zboží a služeb – neinvestiční (zahrnují mj. platy) a investiční (infrastruktura, vojenská technika aj.);
transferové platby - platby ze státního rozpočtu za které příjemce neposkytuje žádnou protislužbu (podpory v nezaměstnanosti, výplaty starobních a invalidních důchodů, transfery podnikům aj.);
příspěvky územním rozpočtům, ostatním neinvestiční výdaje, kapitálové výdaje, splátky úroků z vládních úvěrů.
Mandatorní výdaje – výdaje státu dané zákonem (např. dávky sociálního zabezpečení, státní příspěvek na penzijní připojištění a stavební spoření, kurzové ztráty při správě státního dluhu, realizace státních záruk, transfery mezinárodním organizacím aj.).
Saldo státního rozpočtu
Aktivní saldo (rozpočtový přebytek), vyrovnané saldo, pasivní saldo (rozpočtový schodek).
Situace, kdy výdaje státního rozpočtu > příjmy státního rozpočtu.
Financování deficitu státního rozpočtu:
emise státních pokladničních poukázek a dluhopisů (obligací). V pozici investorů (věřitelů státu) jsou domácnosti, podnikový sektor, finanční instituce;
vnitřní (efekt vytěsňování spotřeby a investic) × vnější dluh (efekt vytěsňování exportu);
půjčka státního orgánu (např. Ministerstva financí) u centrální banky (ČNB) proti zástavě (kolaterál) cenných papírů, které jsou v portfoliu tohoto orgánu;
půjčka od zahraničních institucí (Mezinárodní měnový fond, Světová banka, soukromá zahraniční banka);
prodej státního majetku.
Monetizace státního dluhu – odkup státních dluhopisů centrální bankou → emise peněz → růst peněžní zásoby → inflace.
Deficit státního rozpočtu
Veřejný státní dluh zatěžuje budoucí generace, které nakonec musí splatit jistinu i úroky, a to za cenu snížení spotřeby následujících generací.
Emitované vládní cenné papíry konkurují soukromým investicím, protože jsou považovány za bezrizikové investice → investoři upřednostňují tyto CP před investováním do soukromého (rizikového) sektoru.
Analýza státního dluhu – ukazatel podílu kumulované výše státního dluhu na HDP – poměr salda k HDP a poměr dluhu k HDP.
Cyklický deficit – důsledek recese či deprese = HDP klesá pod potenciální produkt → klesá výběr daní (příjmy státního rozpočtu) a naopak rostou výdaje státního rozpočtu (výplata dávek v nezaměstnanosti, sociálních dávek atd.).
Strukturální deficit – HDP na úrovni potenciálního produktu a nezaměstnanost je na své přirozené míře. Příčinou jsou vyšší vládní výdaje, než jsou příjmy.