Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Makroekonomie 2 RMAKP - Otázky ze zkoušce

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.83 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Protiklad klasické pol. ekonomie – ekonomické jevy je třeba chápat jako výsledky chování jednotlivců; Teorie mezní užitečnosti (subjektivní teorie hodnoty) – subjekty se rozhodují na základě užitku, který statek přináší. S rostoucím množst. užitek klesá. Nový způsob ekonomického myšlení vznikl nezávisle na sobě na třech různých místech. Tomu odpovídá i pozdější vývoj, kdy vznikly tři významné školy ekonomického myšlení → Lausannská škola, Cambridgeská škola, Rakouská škola.

Přínosy: zaměření se na poptávkovou stranu trhu, zabývání se alokací omezených zdrojů, mikroekonomický charakter, metodologický individualismus: „ekonomické jevy je třeba chápat jako výsledky chování jednotlivců, a proto je nutné poznat principy chování jednotlivců“, největší vynález - marginální metoda (teorie mezní užitečnosti), důraz na intenzivní využití matematických metod → matematizace ekonomie, liberalismus - předpoklad vnitřní stability hospodářského systému.

  1. Vysvětlete podstatu Německé historické školy, jaký význam měly myšlenky této školy pro ekonomickou teorii.

anglická klasická politická ekonomie vyhovuje pouze Anglii. Proti jejímu kosmopolitismu - idea národní ekonomie, neboť všeobecná ekonomická teorie neexistuje. Hlavní úlohou ekonomie je rozvoj výrobních sil země, do kterých patří i aktivita státu, náboženství a morálka. Hlavní rozdíl – metodologie = historismus. Popis stádií ekonomického vývoje - historický evolucionismus (stádium lovecké, zemědělské, zemědělsko-průmyslové a zemědělsko-průmyslovo-obchodní). „Historie je ve svých konkrétních událostech jedinečná a neopakovatelná, proto nelze vyvodit obecný zákon z různorodých událostí lidských dějin.“ Odmítání zobecňování historických událostí - ekonomické jevy historicky relativní.

  1. Vysvětlete co je to dílčí rovnováha trhů a co znamená ceteris paribus a k čemu se využívá?

Teorie dílčí rovnováhy zkoumá utváření rovnováhy na trhu určitého výrobku.

Ceteris paribus = za jinak nezměněných podmínek, na všech ostatních trzích nedochází k žádným změnám. Je to předpoklad pro rovnováhu na trhu. = za předpokladu, že se ostatní věci nezmění …. Při zachování původních podmínek… za stávajících podmínekPoužívá se k formulaci ekonomických domněnek, například u definice poptávky. Množství poptávaného zboží v daném časovém období stoupá s jeho klesající cenou, ceteris paribus". Za předpokladu, že se nezmění determinanty poptávky (tj. obecně věci, které mohou mít vliv na tvar a polohu poptávkové křivky), pokud budou obchodníci nabízet zboží za nižší cenu, bude stále více lidí chtít a ochotno takové zboží koupit. Mnoho tvrzení v ekonomii by mělo být správně vyřčeno vždy s dodatkem "ceteris paribus", jinak to není řečeno úplně přesně a může to vést k různým dezinterpretacím a matení lidí. Ceteris paribus nelze realisticky použít pro velké trhy, pouze pro velmi malé.

Témata, do kterých materiál patří