Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Mikroekonomie 2 PMIKK - Test otázky a odpovědi

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (976.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Trh = oblast ekonomiky, ve které dochází k výměně činností mezi jednotlivými ekonomickými subjekty prostřednictvím směny zboží

Typy trhů:

  • dělení podle územní působnosti trhů

  1. trh místní - např. krajové speciality (karlovarské oplatky, moravské víno)

  2. trh národní - trh v rámci státního celku

  3. trh světový - mezinárodní obchod

    • dělení podle počtu zboží na trhu

  1. dílčí trh - prodává a kupuje se na něm jediný druh zboží

  2. agregátní trh - trh veškerého zboží

    • dělení podle předmětu koupě a prodeje

  1. trh výrobních faktorů (práce, půdy, kapitálu)

  2. trh peněz - velmi těsně souvisí s trhem kapitálu

  3. trh produktů (výrobků a služeb)

Tržní subjekty:

  1. domácnosti

    • na trh přicházejí za účelem uspokojení potřeb

    • vystupují jako kupující na trhu produktů a prodávající na trhu výrobních faktorů

  2. firmy

= subjekty vyrábějící za účelem prodeje

  • vystupují jako prodávající na trhu produktů a kupující na trhu výrobních faktorů

  1. stát (vláda)

    • vstupuje na trh, aby ho ovlivnil, odstranit jeho negativní dopady na ekonomiku a stimulovat jeho pozitivní vliv

    • vystupuje na trhu jako kupující i jako prodávající a také prostřednictvím zákonodárství

Poptávka = ochota spotřebitele poptávat (nakoupit) určité množství statku při dané ceně

  • individuální poptávka (d - demand) = poptávka jednoho kupujícího nebo poptávka po produktu jednoho výrobce

  • tržní (dílčí) poptávka (D) = poptávka všech kupujících po určitém statku nebo službě (součet všech individuálních poptávek po daném zboží nebo službě)

  • agregátní poptávka (AD) = poptávka všech lidí v určitém státě po všech možných statcích

Marshallův zákon klesající poptávky:

  • spotřebitelé nakupují více statků, pokud cena klesá a méně statků, pokud cena stoupá

Funkce poptávky:

  • lineární funkce poptávky

  • vyjádřená ve tvaru P je funkcí Q: P = a - b⋅Q

D … křivka poptávky

a … maximální cena (při Q = 0)

- b … směrnice přímky -b = tg α = derivace P podle Q

a/b … maximální množství (při P = 0)

Q = a/b - 1/b ⋅ P - inverzní funkce poptávky

 vyjádření Q

  • nelineární funkce poptávky

je často ve tvaru hyperboly: Q = a + b ⋅ 1/b

D

Celkový výdaj spotřebitele:

V = P ⋅ Q

  • elastická poptávka - snížení ceny má za následek zvýšení celkového výdaje spotřebitelů

  • neelastická poptávka - snížení ceny vyvolá snížení celkového výdaje spotřebitelů

  • jednotkově elastická poptávka - změna ceny nemá vliv na celkový výdaj spotřebitele

Nabídka = ochota prodávajících nabídnout určité množství zboží při dané ceně

  • individuální nabídka (s - supply) = nabídka jednoho výrobce určitého statku nebo služby

  • tržní (dílčí) nabídka (S) = nabídka všech výrobců určitého zboží (je součtem všech individuálních nabídek)

  • agregátní nabídka (AS) = celková nabídka určená objemem výroby všech výrobců a cenami, za které chtějí své výrobky prodat

Témata, do kterých materiál patří