Mikroekonomie 2 PMIKK - Test otázky a odpovědi
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Snaha o maximalizaci zisku:
každá firma má náklady
příjem
výrobci jsou ochotni nabízet svou produkci za cenu, která jim uhradí náklady
zisk = příjem - náklady
Zákon rostoucí nabídky:
s růstem ceny roste nabízené množství (firma chce prodávat co nejvíce zboží za co největší ceny)
Funkce nabídky:
lineární funkce nabídky má tvar: P = m + n⋅Q
S … křivka nabídky
m … fixní náklady (nemění se s vyráběným množstvím Q)
n … směrnice přímky n = tg α = derivace P podle Q
Q = - m/n + 1/n ⋅ P - inverzní funkce nabídky
Celkový příjem výrobce:
R = P ⋅ Q
R … příjem (revenue)
= faktory ovlivňující poptávané množství daného produktu
Posun po křivce poptávky:
dochází k němu, když se mění cena statku a ostatní determinanty, které na poptávku působí jsou konstantní mění se pouze poptávané množství a ne celá poptávka
Posun křivky poptávky:
změna nominálního důchodu
zvýšení nominálního důchodu spotřebitele
při stejných cenách si spotřebitel může dovolit nakoupit větší množství daného statku
celá poptávková křivka se posune vpravo nahoru (parametr a se zvětší)
snížení nominálního důchodu spotřebitele
celá poptávková křivka se posune vlevo dolů (parametr a se zmenší)
toto platí pro normální statky
inferiorní (méněcenné) zboží - s růstem nominálního důchodu nemusí jeho spotřeba růst, naopak spotřebitel přechází na kvalitnější druhy zboží a spotřeba inferiorních statků klesá
vliv změn cen ostatních statků na poptávku po určitém statku při dané ceně
Druhy statků podle jejich vztahu k jiným statkům:
substituční zboží
daný statek může být ve spotřebě nahrazen jiným statkem (např. hovězí a vepřové maso)
komplementární zboží
statky, které jsou spotřebovávány společně (např. auto a benzín)
indiferentní zboží
změna ceny jednoho statku nemá žádný vliv na poptávku po jiném statku
poptávka se zvyšuje (křivka poptávka se posune doprava), jestliže:
cena substitutů se zvyšuje
cena komplementů se snižuje
poptávka se snižuje (křivka poptávka se posune doleva), jestliže:
cena substitutů se snižuje
cena komplementů se zvyšuje
ostatní vlivy
patří sem: móda, reklama, očekávání cenových změn, počet kupujících, preference spotřebitelů, demografické změny apod.
poptávka se zvýší, jestliže:
výrobek se stane módním
počet kupujících se zvýší
preference spotřebitelů se přesouvají z
jiných statků na daný statek
spotřebitelé v budoucnu očekávají vyšší
cenu statku nebo jeho nedostupnost
poptávka se sníží, jestliže:
počet kupujících se sníží
preference spotřebitelů se přesouvají
na jiné statky
spotřebitelé v budoucnu očekávají
nižší cenu statku
= faktory ovlivňující nabízené množství daného produktu
Posun po křivce nabídky: