Mikroekonomie 2 PMIKP - Tahák
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Dt-vystup od konkur.lemu,dom.firma urcuje velikost svého vystupu jako rozdil mezi trzni poptavkou a nabidkou od konk.lemu,
2)barometricke cen.vudcovstvi = menici se firma v pozici cen.vudce, tato firma uskutecnuje jako 1.cen. zmeny a plni pro ostatní firmy ulohu barometru trznich podminek, zda ostatní firmy budou nebo nebudou nasledovat, zalezi na tom jak dalece tato strategie odrazi trzni podminky spolec.pro ostanti firmy.
9Model se zalomenou popt.krivkou – firmy vyrabeji diferenc.produkt, vznikl z potreby vysvetlit tendenci ke strnulym cenam, které se projevovaly na nekt. Olig.trzich. Pokud jedna z firem olig. Snizi cenu-ucini tak i ostatní firmy, pokud pristoupi ale ke zvyseni ceny-ostantni firmy nenasleduji. Zalomena pop.krivka ma dve casti:1)část která vyjadruje reakci konkurentu na snizeni ceny jendou firmou 2)vyjadruje zadnou reakci konkurentu na zvyseni ceny jednou firmou
D-vyjadruje situaci kdy konkur. Nebudou nasledovat zmenu ceny,D´- konk.firmy kdy je sledovana změna ceny, kterou provede inic.firma .Jeslize nenasleduji zmenu ceny potom kazde zvyseni ceny vede ke ztrate vetsiho poctu spotrebitelu a kazde snizeni ceny k ziskani jeho poctu,..BAD´- poptavk.krivka, zlom v A – diky tomu není krivka MR spojita, Q1-opt.vystup(MR1-MC1)+(MC1-MR2), model vysvetluje cen.rigiditu ale ne jak dochazi k formovani samotne ceny
9Metody na teorii her – pracuji s matem.modely ekonom.subjektu a jejich strategii, k ziskani urciteho cile.Z moznych vlastnich postupu a z poznanych nebo predpokl. Postupu protihracu se hleda optimalni postup. Ekonomicke hry:1)kooperativní=moznosti firem uzavrit mezi sebou dohodu, hry opakovane tezi ze zkusenosti predchozich kol 2)nekooperativni = nemoznost firem mezi senou uzavrit mezi sebou dohodu , modely zalozene na t.her zobrazuji jednodusene strategicke situace.Hra obsahuje:1)hrace =ucastniky hry, rozhoduje o volbe strategii, dva hraci A a B. 2)strategie – mozne cinnosti pro které se muze hrac rozhodnout, mohou se clenit do dilcich kroku, do nek.vetvi 3)výsledky=vynosy z her v penez.castkach vyplatni matice = zachycuje vysledky alter.strategii kazde z nasich firem, firmy jsou schopny seradit vysledky a snazi se dosahnout nejvice prefer. Vysledku Nashova rovnovaha = firma A dela to, co je pro ni nejlepsi v zavislosti na cin firmy B.Firma B dela to co je pro ni nejlepsi v zavislosti na cinnost firmy A.nulový význam vzajemne informovanosti konkurentu: jedna z firem zverejni svou strategii, druhé firme z toho neplyne zadny uzitek.výsledek rozhodnuti firem, které vedou ke stab.reseni, strategie a a b budou v rovnovaze, jestlize je a nejlepsi strategii firmy A při b firmou B a b je nejlepsi strategii firmy B při soucasnem uplatneni strategie a firmou A. Dominantni strategie= dom.firma dela to, co je pro ni nejlepsi bez ohledu na cinnost firmy B nebo firmy A.
9Napadnutelne trhy –oligopoly a i monopily se budou obcas chovat podobne jako firmy v dokon.konkurenci, toto vznikne jeli vtup na trh a i vystup dokonale volny, lze-li vstupovat bez nakladu vstoupi na nej firma okamzite jakmile zaved.firma stanovi cenu nad uroven AC.Nevyzaduje-li vstup na trh zadne naklady, konkurenti rozpoutaji zapas o to, kt. Firmy budou tento trh saturovat, když vstup na trh nevyzaduje naklady neznamena to ze s tim nejsou spojeny utopene naklady, kolik bude firem na trhu zavisi na nakladech