Mikroekonomie 2 PMIKP - Tahák
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
7 Monopol
Jediný prodávající produktu, který nemá žádné blízké substituty obsahuje celý trh.
7 Vznik monopolu
Čtyři faktory: 1) výlučná kontrola významných zdrojů, 2) Úspory z rozsahu, 3) Patenty, 4) Vládní licence nebo koncese.
7 Volba opt.výstupu monopolu
Výroba je spojena s max.zisku. Při rozhodování o veliksoti výstupu vychází monopol z max.rozdílu mezi celkovými výnosy a TC, resp. MC=MR. Výnosy a jejich graf.znázornění vychází v nedokon.konkurenci z klesající popt.křivky. Aby monopol prodal dodatečnou jednotku výstupu, snižuje nejen cenu této poslední jednotky, ale všech jednotek výstupu. MR klesá rychleji než cena. Opt.výstup zjsitíme analýzou TR a TC nebo MR a MC. Viz obr.
Chování monopulu v k.o. i d.o. nevykazuje rozdíly, i když v d.o. má monopol větší prostor a možnost , jak reagovat na existenci ztrát nebo zisků. TR je odvozena kles.lineární popt.křivky D. Zisk = TR-TC, MR=MC, TR=P*Q, min. AC = TC/Q.
7 Stanovení ceny monopolem
I monopol musí respektovat ochotu poptávajících tuto cenu zaplatit, musí vzít v úvahu popt.křivku. Výstup Q* bude rodávat za cenu P*. Cena P* bude pevyšovat příjmy, tak MC odpovídající optimánímu výstupu monopolu.
Pravidlo převrácené cnové elasticity: ePD je nepřímo úměrná rozdílu mezi cenou a MC firmy. P-MC = -P/ePD. Podmínkou je eDP < -1. Důsledky: 1) Monopol by měl vyrábět poouze tak velký výstup, kterému odpovídá elastická část popt.křivky., 2) Čím elastičtější bude tržní poptávka, tím menší bude převis ceny nad MC. P=MC/(1+ 1/ePD)
7 Tvorba cen přirážkou
Zisková přirážka = m. m = (P-AC)/AC, m = (P-MC)/MC, m = (P-MR)/MR, m = - 1/(1+ePD). Cenová přirážka je nepřímo úměrná elast.popt. Je slučitelná s cenou produkce.
7 Monopolní zisk
Zisk = TR – TC. Či jednotkový zisk * opt.výstup, tj. (AR-AC)*Q. Realizuje svou produkci obyčejně za cenu vyšší než odpovídá podmínkám dok.konk. a proto dosahuje kladného ek.zisku. Zisk se může pohybovat na úrovni přirážky k ceně. Jeho hospodaření může vést i k nulovému účetnímu zisku nebo i ke ztrátě.
7 Nabídková křivka monopolní firmy
Nabídková křivka neexistuje, protože firma v monopolním postavení není příjemce ceny, což znamená, že se cena a mezní příjem při posouvání tržní popt.křivky neshodují.
7 Cenová diskriminace
Monopol disponuje určitou monopolní silou – cenovou strategií, tzv. cen.diskriminací. Cílem je získání přebytku spotřebitele a jeho přeměna v dodatečný zisk firmy. Podstatou je stanovení rozdílných cen stejných výrobků pro různé spotřebitele, aniž by k tomu vedly nákladové důvody.
7 Cenová diskriminace 1.stupně
= největší možná segmentace trhu, monopol stanoví každému spotřebiteli max. cenu, kterou je tento spotřebitel ochoten zaplatit za každou koupenou jednotku.
7 Cenová diskriminace 2.stupně
= spočívá ve stanovení různých cen za různá kumulovaná množství daného statku. = jde tedy o diskriminaci v závislosti na prodaném množství.-multi-part pricing