Mikroekonomie 2 PMIKP - Tahák
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
4 Důch. elasticita poptávky
Čím je přírůstek poptávky v důsledku přírůstku důchodu vyšší, tí elastičtější je popt.jeví. To pměuje koeficient důch.elasticity poptávky. eID = ((X2-X1)/(X2+X1)):((I2-I1)/(I2+I1)). Důch.elasticita popt. udává, o kolik % se změní poptávané množství statku X, jestliže se změní důchod spotřebitele o 1%. Elasticita v bodě: eID = (δX/X)/(δI/I) = (δX/δI)/(X/I). Pro normální statky je el. kladná, tedy eID > 0. Pro luxusní staky je eID > 1. Pro nezbytnés staky je tedy 0<eID<1. Pro méněcenné st. je eID < 0, protože s růstem důchodu poptávka po méněcenných st. klesá a s poklesem důchodu poptávka po ménšcenných st. roste.
4 Cenová elasticita poptávky
Soubor dvou statků, cena nezkoumaného statku a důchodu je konst. Křivky poptávky znázorňují závislost ceny P na množství poptávaného statku X. Jsou konvexní vzhledem ke středu grafu, neboť s rostoucím množství statku cena klesá.
Koeficient cenové elasticity popt. ePD=((X2-X1)/(X2+X1)):((PX2-PX1)/(PX2+PX1)). Pro cen.el. v bodě: ePD=(δX/X)/( δPX/PX) = (PX/X)*( δX/δP). Cenovou elas.pop. můžeme interpretovat jako součin podílu ceny a množství s převrácenu hodnotou směrnice tečny δP/δQ poptávkové křivky: eID =(P/Q)*(1/k) = P/Q * ((Q2-Q1)/(P2-P1)). Čím je popt. křivka strmější, tím je méně el.
4 Determinanty cenové elasticity popt.
Cen.el.popt. je základní nástroj pro fungování trhu. Substitut.efekt = důsledek cenové změny u jednoho ze substituentů, spočívající v tom, že snížení ceny jeho ceny vyvolá zvýšení poptávky po něm. Zájem spotřebitele se obrací k jeho nezdraženým substitutům. Důch.efekt = snížení ceny některého statku má za následek vzrůst reálého důchodu spotřebitele, může zvýšit spotřebu všech statků a zdokonalit tím uspokojení svých potřeb. FAKTORY = možnosti substituce, podíl na rozpočtu, směr důch.efektu a čas.
5 Chování firmy
Základní příčiny institucion.uspořádání výroby: výhody tmové práce, snížení N spojených s uzavíráním kontraktů. Podtatnou činností firmy je výroba = přeměna zdrojů (vstupů) ve statky (výstupy). Obsahuje: nákup služeb VF, organizace jejich přeměny ve výstup a prodej výstupu. Def.výroby = jakákoliv činnost, která vytváří současný nebo budoucí užitek. Cílem firmy je maximalizace zisku (tj. max. rozdílu mezi výnosy a N).
Účetní zisk = výnosy - explic. N. Explicitní N = výdaje podmiňujíí vznik určitých výosů. Ekonomický zisk = výnosy – ekonomické.N. Ekonomické N = implic. + explic.N. Implicití N = výnosy, o které firma přichází tím, že omezené zdroje užívá určitým způsobem, takže jiné možnosti vyšších výnosů nerealizuje. Výše impl.N odpovídá alternativním N = což jsou náklady obtované příležotosti. Firma je reálně neplatí, ve skutečnosti k výdajům nedochází.