Mikroekonomie 2 PMIKP - Tahák
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Vycházíme aplikace zlatého pravidla max.zisku na podmínky d.o. Optimální výstup firmy v d.o. je odvozen z rovnosti mezních příjmů a dlouhodobých mezních N. (P=MR=LMC)!
V d.o. je opt.výstup ještě ovlivněn volným vstupem či odchodem firem do odvětví či z odvětví. Příchod nových firem do odvětví bude trvat tak dlouho, dokud tržní cena neklesne na úroveň průměrných N (P=AR=LAC) a ekonomický zisk na nulu! V dokon.konk. odvětví není možné, aby TR dlouhodobě převyšovaly TC nebo aby byly TR dlouhodbě menší než TC. V d.o. směřuje firma k vyrovnanosti – bod vrovnání výnosů s náklady BOD ZVRATU!
Dvě podmínky: 1) Zisk jesnotlivé firmy je maximální, platí P=MR=LMC. 2) Ekonomický zisk je roven nule a trní cena se řídí vztahem P=AR=LAC. Dodržení těch podmínek → LMC=LAC. Pro dlouhodobý opt.výstup dok.konk.firmy platí, že jej firma vyrábí miimálními dlouhodob. prům. náklady.
Charakteristika d.o.: 1) firma vyrábí krátkodobý opt.výstup při MR=MC, P=MR a P=MC. Firma nemá tendenci výstup ani snižovat ani zvyšovat, 2) min.SAC = min.LAC, 3) P=SAC=LAC firma nemá tendenci přestat vyrábět a z odvětví odejít, 4) křivka nabídky firmy v d.o. je totožná s tou rost. částí křivky LMC jejíž spodní hranicí je min.LAC.
6 Nabídka dok.konk.odvětví v d.o.(LIS)
Jednotlivé firmy v d.o. reagují na změnu tržní ceny a na exitenci či neexistenci pozitivního ek.zisku příchdem či odchodem z odvětví – výstup odvětví je v čase variabilní.
Vlevo- znázorněny nákladové křivky typické firmy odvětví. Vpravo – tečny křivek tržní nabídky a tržní popt.celého odvětví. Výchozí rovnováha: P=SMC, P=LMC=LAC. Impuls k nové rovnováze → z D na D´ vpravo. Promítne se to vlevo na P2 a Q2. ekonomický zisk bude větší než nula.
Rostoucí N v odvětví:
Klesající N v odvětví:
6 Easticita tržní nabídky v d.o.
LIS – odráží jak vnitří přizpůsobování firem změnám cen, tak měnící se počet firem v odvětví a charakter nákladových podmínek. Tyto ukazatele se promítají do dlouhodobé elast. Nabídky – vyjadřuje poměr výstupu v odvětví a % změny ceny.
a) odvětví s konstant.N: LIS je dok.elastická, koeficient dl.el.nabídky = nekonečnu, tržní cena se nemění, b) odvětví s rost.N: LIS je rost., růt tržní ceny i množství a koef.dl.el.nabídky dosahuje kaldných hodnot, c) odvětví s kles.N: LIS je klesající, klesá tržní cena, koef. Je záporný.
6 Efektivnost fungování firmy v dok.konk.
Pokud je cílem frimy max.zisku, potom tento zisk charakterizuje efektivnost. Kriterium efektivnosti v podobě podílu výstupní a vstupní veličiny, což mohou být produkce a zdroje = tzv.výrobní efektivnost či produkční. Efektivnost alokační = Určena rozdílem výstupů a vstupů, ale také výší užitku pro spotřebitele.Platí z heldiska firmy P=MC a z hlediska spotřebitele P=MU. Z toho plyne MU=MC.