Mikroekonomie 2 PMIKP - Tahák
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Efekt křížových dotací = firma v monopolním postavení obsahující více než jeden samostatný trh. Povolená míra výnosu převyšuje cenu kapitálu – firma na elastičtějším trhu prodává pod úrovní nákladů a ztráty dotuje křížem tak, že na méně elastickém trhu prodává nad úrovní nákladů.
8 Monopolistická konkurence – zákl.představy
1) Existence velkého počtu firem, z nichž každá vyrábí produkt, který je blízkým, nikoli však dokonalým substitutem produktům ostatnch firem, 2) Volný vstup firem do odvětví a výstup taktéž. Není zde dokonalá informovanost.
Chamberlinův model = předpok.jasně defin.„odvětvovou skupinu" (industry group),kt tvoří velký počet výrobců produkujících statky,které jsou si velmi blízké,nejsou však dokonalými substity. Rozhodujícím rysem je dokonalá rovnost postavení všech firem v odvětví.
Obr = krátkodobá rovnováha chamb.firmy.
Obr = dlouhodobá rovnováha chamb.firmy.
8 Vztah dok.konk. a Chamberlinova modelu
Dok.konk. = 1) splňuje test alokační efektivnosti, 2)cena se rovná dlouhodobým MC
Monop.konk. = 1) nesplňuje, 2) cena přesahuje MC i v dlouhém období, 3) je méně efektivní než dok.konk.
Chamb.model = pozoruhodně realistický, z pohledu dlouh.rentability jsou obě rovnovážné pozice firmy stejné. Volnost vstupu do odvětví = udržuje dlouhodobé ek.zisky na nule. Při volném výstupu z odvětví = nevznikají dlouhodobé ek.ztráty
8 Nedostatky Chamb.modelu
George Stigler – nositel NC, kritika Cham.modelu. Problém při definici „odvětvová skupina“ – Cham.model předpokládá skupin výrobků, které se navzájem určitým způsobem liší, jenže do jisté míry a z určitých hledisek se současně zamlouvají každému danému zákazníkovi. Dle Stiglera – nelze stanovit mezi skupinami výrobků funkční hranice. Prý Cham.pojetí teorie dok.konk. výrazně komplikuje, aniž by to podstatně měnilo nejdůležitější předpovědi.
9 OLIGOPOL
pouze několik firem v odvětví,při rozhodování o ceně musí každý z nich brát v úvahu chování svého konkurenta, firmy navzájem reagují na změnu ceny, změnu výstupu, kvality produktu, reklamy každé z nich,předpoklady modelů oligopolu:1)malý počet výrobců v odvětví: dva(duopol), neudaný počet stejně silných firem s jednou dominantní firmou 2)produkt jak homogenní tak diferencovaný:když homogenní-homogenní ol.(OPEC)diferencovaný-dif.olig.rozdíly mezi výrobky nejsou podstatné jsou to substituty 3)existence bariér vstupu do odvětví- př.právní restrikce, náklady na diferencovaný podukt, úspory z rozsahu: každá firma by měla dosahovat při své výrobě stejně nízkých AC jako již existující firmy v odvětví, Limit price – je nižší než cena, při které by oligopol.firmy max.zisk
Existence ol. Je ovlivněna vztahem mezi velikostí trhu a optimální velikostí firmy-trh vzhledem k velikosti firmy malý, potom poptávku bude zajištovat malý počet firem a ol. zustane zachován