Mikroekonomie 2 PMIKP - Tahák ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
2.vyhody a nevyhody cenove diskriminace - kdy se pouzivaji a jake jsou typy7 Cenová diskriminace
Monopol disponuje určitou monopolní silou – cenovou strategií, tzv. cen.diskriminací. Cílem je získání přebytku spotřebitele a jeho přeměna v dodatečný zisk firmy. Podstatou je stanovení rozdílných cen stejných výrobků pro různé spotřebitele, aniž by k tomu vedly nákladové důvody.
3.rovnovaha na dokonale konkurencnim trhu firmy a odvetvi - nakreslit a vysvetlit
Rovnováha mezi cenou a nabízeným a poptávaným objemem produkce. Nastává, pokud je trh „vyčištěn“ = při krátkodobé rovnovážné ceně P se rovná poptávané a nabízené množství daného statku Q.
Vlevo – volba opt.nabídky dle průsečíku ceny P s křivkou nabídky totožnou s rost.částí křivky mezních nákladů MC. Vpravo – týkající se celého odvětví části S a D jsou znázorněny přímkami, které jsou směrnicemi konvex.křivek v místě průsečíku S a D.
Fce rovnovážné ceny: 1) signál pro výrobce, při jejich rozhodování o velikosti vyráběného výstupu. Firmy max.zisk budou vyrabět takovy vystup, pro který plati rovnost P=MC. Vytup odvetvi bude Q. 2) signálem pro kupujici jednotlivce. Při trční rovnovášné ceně P se jednotlivci maximalizující svůj užitek rozhodují, jakou část svého důchodu vynaloží na nákup daného statku. Tržní popt.množství bude Q.
4.alternativni cile firmy – charakterizovat
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
10.Varianta
1. cenová elasticita nabídky (dlouhodobé) + asi 7 dalších pod-otázok(napr. čomu sa podobá? (ináč sa podobá elasticite poptávky)), matematicky, graficky,aké dosahuje hodnoty?
Cenová elasticita nabídky: ePS = (δQ/Q)/(δP/P) = δQ/δP * P/Q 4 Cenová elasticita poptávky
Soubor dvou statků, cena nezkoumaného statku a důchodu je konst. Křivky poptávky znázorňují závislost ceny P na množství poptávaného statku X. Jsou konvexní vzhledem ke středu grafu, neboť s rostoucím množství statku cena klesá.
Koeficient cenové elasticity popt. ePD=((X2-X1)/(X2+X1)):((PX2-PX1)/(PX2+PX1)). Pro cen.el. v bodě: ePD=(δX/X)/( δPX/PX) = (PX/X)*( δX/δP). Cenovou elas.pop. můžeme interpretovat jako součin podílu ceny a množství s převrácenu hodnotou směrnice tečny δP/δQ poptávkové křivky: eID =(P/Q)*(1/k) = P/Q * ((Q2-Q1)/(P2-P1)). Čím je popt. křivka strmější, tím je méně el.
2. Ako vybrať jeden z variabilných cieľov firmy v ordinalistickom pojetí, ak nepoznáme úžitok a pravdepodobnosť dosiahnutia len jedného z cieľov + 4 pod-otázky2) Ordinalist.verze teorie užitku = užitek není přímo měřitelný. Spotřebitel je schopen říci, kterou spotřební situaci preferuje více, ale ne jak velký je její užitek. Pokud TU s růstem možství roste, MU je kladný a naopak. Indierenční křivka = množina kombnací statku X a Y se stejným souhrnným užitkem. b) ordinal.přístup = pro určení optimál. Kombinace používá poměr mezích užitků, což je MRSc. Určení přes linii rozpočtu nebo Lagrangeou fci.