Mikroekonomie 2 PMIKP - Tahák ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
bod A – optimum firmy v SR i LR – firma vyrábí s fixní zásobou kapitálu K1, která je plně využita výstup Q1 s nejnižšími možnými náklady, bod B – firma zvýšila výrobu na Q2, ovšem nemůže zvýšit zásobu kapitálu, najímá L2 jednotek práce – tato kombinace vstupů není optimální, firma nemůže v SR minimalizovat náklady, bod C – optimum firmy v LR – firma může v LR najmout dodatečné množství kapitálu K2 a minimalizovat tak své náklady
2.Charakterizujte zlaté pravidlo maximalizace zisku. Za jakých okolností platí?viz otázka 1
3.Jak je charakterizován, na rozdíl od dokonalé konkurence, monopol, přirozený monopol, oligopol, kartel?viz 1. Monopol
Jediný prodávající produktu, který nemá žádné blízké substituty obsahuje celý trh.
7 Vznik monopolu
Čtyři faktory: 1) výlučná kontrola významných zdrojů, 2) Úspory z rozsahu, 3) Patenty, 4) Vládní licence nebo koncese.
7 Volba opt.výstupu monopolu
Výroba je spojena s max.zisku. Při rozhodování o veliksoti výstupu vychází monopol z max.rozdílu mezi celkovými výnosy a TC, resp. MC=MR. Výnosy a jejich graf.znázornění vychází v nedokon.konkurenci z klesající popt.křivky. Aby monopol prodal dodatečnou jednotku výstupu, snižuje nejen cenu této poslední jednotky, ale všech jednotek výstupu. MR klesá rychleji než cena. Opt.výstup zjsitíme analýzou TR a TC nebo MR a MC. Viz obr.
Úroveň regulované ceny
Problém – úroveň regulované ceny. Řešení – stanovení regulované ceny na úrovni MC = P, tedy aplikace dok.konk. Pokud je regulovaná cena na úrovni MC stanovena přirozeným monopolům, způsobuje jejich ztrátu.
P = AVC + (D+T+s*K)/Q, kde T jsou daně, K je zásoba kapitálu a s koef.“slušné“ míry, D znehodnocení kapitálu.
pouze několik firem v odvětví,při rozhodování o ceně musí každý z nich brát v úvahu chování svého konkurenta, firmy navzájem reagují na změnu ceny, změnu výstupu, kvality produktu, reklamy každé z nich,předpoklady modelů oligopolu:1)malý počet výrobců v odvětví: dva(duopol), neudaný počet stejně silných firem s jednou dominantní firmou 2)produkt jak homogenní tak diferencovaný:když homogenní-homogenní ol.(OPEC)diferencovaný-dif.olig.rozdíly mezi výrobky nejsou podstatné jsou to substituty 3)existence bariér vstupu do odvětví- př.právní restrikce, náklady na diferencovaný podukt, úspory z rozsahu: každá firma by měla dosahovat při své výrobě stejně nízkých AC jako již existující firmy v odvětví, Limit price – je nižší než cena, při které by oligopol.firmy max.zisk
Existence ol. Je ovlivněna vztahem mezi velikostí trhu a optimální velikostí firmy-trh vzhledem k velikosti firmy malý, potom poptávku bude zajištovat malý počet firem a ol. zustane zachován
D-tržní poptávka,d1-individuální poptávka každé firmy,P větší než AC –ekonomický zisk
Při individuální poptávkové křivce realizuje firma v KO ek.zisk.ten přitáhne v dlouhé období další firmy – individ.krivka se posune dolu doleva a snizi se ek.zisk – AC=P