Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Mikroekonomie 2 PMIKP - Tahák ke zkoušce

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.11 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

3. elasticita poptávky po práci a ako ovplyvňuje elasticitu nabídky firmy. + 5 pod-otázok

Soubor dvou statků, cena nezkoumaného statku a důchodu je konst. Křivky poptávky znázorňují závislost ceny P na množství poptávaného statku X. Jsou konvexní vzhledem ke středu grafu, neboť s rostoucím množství statku cena klesá.

Koeficient cenové elasticity popt. ePD=((X2-X1)/(X2+X1)):((PX2-PX1)/(PX2+PX1)). Pro cen.el. v bodě: ePD=(δX/X)/( δPX/PX) = (PX/X)*( δX/δP). Cenovou elas.pop. můžeme interpretovat jako součin podílu ceny a množství s převrácenu hodnotou směrnice tečny δP/δQ poptávkové křivky: eID =(P/Q)*(1/k) = P/Q * ((Q2-Q1)/(P2-P1)). Čím je popt. křivka strmější, tím je méně el.4 Determinanty cenové elasticity popt.Cen.el.popt. je základní nástroj pro fungování trhu. Substitut.efekt = důsledek cenové změny u jednoho ze substituentů, spočívající v tom, že snížení ceny jeho ceny vyvolá zvýšení poptávky po něm. Zájem spotřebitele se obrací k jeho nezdraženým substitutům. Důch.efekt = snížení ceny některého statku má za následek vzrůst reálého důchodu spotřebitele, může zvýšit spotřebu všech statků a zdokonalit tím uspokojení svých potřeb. FAKTORY = možnosti substituce, podíl na rozpočtu, směr důch.efektu a čas.

4. Oligopol, kartel, Cournot, Stackelbergov model, cenový vodca, výhoda monopolu

9 OLIGOPOL

pouze několik firem v odvětví,při rozhodování o ceně musí každý z nich brát v úvahu chování svého konkurenta, firmy navzájem reagují na změnu ceny, změnu výstupu, kvality produktu, reklamy každé z nich,předpoklady modelů oligopolu:1)malý počet výrobců v odvětví: dva(duopol), neudaný počet stejně silných firem s jednou dominantní firmou 2)produkt jak homogenní tak diferencovaný:když homogenní-homogenní ol.(OPEC)diferencovaný-dif.olig.rozdíly mezi výrobky nejsou podstatné jsou to substituty 3)existence bariér vstupu do odvětví- př.právní restrikce, náklady na diferencovaný podukt, úspory z rozsahu: každá firma by měla dosahovat při své výrobě stejně nízkých AC jako již existující firmy v odvětví, Limit price – je nižší než cena, při které by oligopol.firmy max.zisk

Existence ol. Je ovlivněna vztahem mezi velikostí trhu a optimální velikostí firmy-trh vzhledem k velikosti firmy malý, potom poptávku bude zajištovat malý počet firem a ol. zustane zachován

D-tržní poptávka,d1-individuální poptávka každé firmy,P větší než AC –ekonomický ziskPři individuální poptávkové křivce realizuje firma v KO ek.zisk.ten přitáhne v dlouhé období další firmy – individ.krivka se posune dolu doleva a snizi se ek.zisk – AC=P

9KARTEL=smluvní oligopol, sdružení na bázi otevřeně přiznávané smlouvy mezi účastníky, sdružuje větší počet práv. samost.firem, vetsinou firmy z jednoho odvetvi, kartel je vnirnimi dohodami izolovan od vnějšku i chrněn proti vstupu dalsich subjektu.Ucelem kartelovych dohod je max.zisku a to pomoci spolec.dojednanych cen, objemu vyroby a prodeje, smluvnich podminek při jednani s mimokartelovymi subjekty,zisk=TR-TC

Témata, do kterých materiál patří