Mikroekonomie 2 PMIKP - Tahák ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
3. elasticita poptávky po práci a ako ovplyvňuje elasticitu nabídky firmy. + 5 pod-otázok
Soubor dvou statků, cena nezkoumaného statku a důchodu je konst. Křivky poptávky znázorňují závislost ceny P na množství poptávaného statku X. Jsou konvexní vzhledem ke středu grafu, neboť s rostoucím množství statku cena klesá.
Koeficient cenové elasticity popt. ePD=((X2-X1)/(X2+X1)):((PX2-PX1)/(PX2+PX1)). Pro cen.el. v bodě: ePD=(δX/X)/( δPX/PX) = (PX/X)*( δX/δP). Cenovou elas.pop. můžeme interpretovat jako součin podílu ceny a množství s převrácenu hodnotou směrnice tečny δP/δQ poptávkové křivky: eID =(P/Q)*(1/k) = P/Q * ((Q2-Q1)/(P2-P1)). Čím je popt. křivka strmější, tím je méně el.4 Determinanty cenové elasticity popt.Cen.el.popt. je základní nástroj pro fungování trhu. Substitut.efekt = důsledek cenové změny u jednoho ze substituentů, spočívající v tom, že snížení ceny jeho ceny vyvolá zvýšení poptávky po něm. Zájem spotřebitele se obrací k jeho nezdraženým substitutům. Důch.efekt = snížení ceny některého statku má za následek vzrůst reálého důchodu spotřebitele, může zvýšit spotřebu všech statků a zdokonalit tím uspokojení svých potřeb. FAKTORY = možnosti substituce, podíl na rozpočtu, směr důch.efektu a čas.
4. Oligopol, kartel, Cournot, Stackelbergov model, cenový vodca, výhoda monopolu
9 OLIGOPOL
pouze několik firem v odvětví,při rozhodování o ceně musí každý z nich brát v úvahu chování svého konkurenta, firmy navzájem reagují na změnu ceny, změnu výstupu, kvality produktu, reklamy každé z nich,předpoklady modelů oligopolu:1)malý počet výrobců v odvětví: dva(duopol), neudaný počet stejně silných firem s jednou dominantní firmou 2)produkt jak homogenní tak diferencovaný:když homogenní-homogenní ol.(OPEC)diferencovaný-dif.olig.rozdíly mezi výrobky nejsou podstatné jsou to substituty 3)existence bariér vstupu do odvětví- př.právní restrikce, náklady na diferencovaný podukt, úspory z rozsahu: každá firma by měla dosahovat při své výrobě stejně nízkých AC jako již existující firmy v odvětví, Limit price – je nižší než cena, při které by oligopol.firmy max.zisk
Existence ol. Je ovlivněna vztahem mezi velikostí trhu a optimální velikostí firmy-trh vzhledem k velikosti firmy malý, potom poptávku bude zajištovat malý počet firem a ol. zustane zachován
D-tržní poptávka,d1-individuální poptávka každé firmy,P větší než AC –ekonomický ziskPři individuální poptávkové křivce realizuje firma v KO ek.zisk.ten přitáhne v dlouhé období další firmy – individ.krivka se posune dolu doleva a snizi se ek.zisk – AC=P
9KARTEL=smluvní oligopol, sdružení na bázi otevřeně přiznávané smlouvy mezi účastníky, sdružuje větší počet práv. samost.firem, vetsinou firmy z jednoho odvetvi, kartel je vnirnimi dohodami izolovan od vnějšku i chrněn proti vstupu dalsich subjektu.Ucelem kartelovych dohod je max.zisku a to pomoci spolec.dojednanych cen, objemu vyroby a prodeje, smluvnich podminek při jednani s mimokartelovymi subjekty,zisk=TR-TC