Výzkumné metody v řízení - Měření výkonnosti podnikové logistiky - Semestrální práce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Supply Chain Management (SCM) je název pro činnosti řízení dodavatelského řetězce. K rozšíření tohoto konceptu došlo až ve druhé polovině 90. let. SCM spočívá ve vytvoření řetězce spolupracujících firem, počínaje od dodavatelů, přes výrobce, distributory, prodejce, až ke koncovým zákazníkům a zahrnuje i proces hospodaření s odpady a recyklaci. Hlavním cílem řízení dodavatelského řetězce je optimalizace všech zahrnutých činností, což ve výsledném efektu znamená zkrácení dodacích lhůt, snížení nákladů na dodávky a také pružnější reakci na potřeby konečného zákazníka. Aby bylo dosaženo požadovaného efektu, musí být zajištěn komplexní pohled na celý dodavatelský řetězec jako na jeden propojený fungující systém, který je tvořen procesy, které zajišťují produkci surovin, přeměňují je ve výrobky a distribuují je zákazníkům, než na oddělené procesy v rámci různých podniků.
Outsourcing logistických služeb a jeho podoby
V posledních letech roste poptávka po kvalifikovaných odbornících, externích poradcích, konzultantech a narůstá využívání outsourcingu. Firmy mají zájem o navázání dlouhodobého strategického partnerství, které by do budoucna přineslo ještě výraznější úspory, aby si zajistili konkurenceschopnost. Podniky se dostávají do tlaku, kdy jejich úspěšnost na trhu závisí na zvýšení kvality, snížení nákladů a zvýšení pružnosti, což souvisí s trendem odklonu od trhu prodávajícího k trhu kupujícího, který klade požadavky jak na zboží, tak i na způsob jeho dodání. Dosažení vysoké pružnosti podniku je podmíněno dobrým personálním nebo technickým vybavením a dokonalým řízením, které jsou pro firmy velmi nákladné, kterými firmy běžně nedisponují a nechtějí do těchto zdrojů investovat. Dochází k vytlačení podpůrných činností mimo podnik samotný a využívání externích firem k jejich zajištění, což dokládá i provedený průzkum hodnocení spolupráce evropských a amerických firem s logistickým providerem, jehož výsledkem je, že až 89% z nich je se vzájemnou spoluprací spokojeno a přináší jim konkurenční výhodu. V článku se také uvádí, jak důležitá je pro poskytovatele logistických služeb inovativnost, neustálé zlepšování a zejména vybavenost informačními systémy, což potvrzuje i další provedený průzkum, který uvádí, že více jak polovinu výběrových řízení vedených za účelem výběru poskytovatele logistických služeb rozhodla úroveň jejich informačních softwarů [2].
Další moderní formy spolupráce v logistice
Moderním pojetím spolupráce je podle Martina Christophera tzv. win-win thinking, který podle něho představuje jednu z možná největších výzev k úspěšnému založení dodavatelských sítí. Tvrdí, že je potřeba se oprostit od tradičního pojetí vztahu kupující versus prodávající, který existoval v minulosti, a uvědomit si, že partnerská spolupráce mezi jednotlivými články v síti obvykle vede ke zlepšení výkonu. Ve své práci také zmiňuje další typ spolupráce v současnosti populární tzv. open book communication neboli otevřená komunikace, která probíhá s využitím EDI (Electronic Data Interchange) a spočívá v naprosté transparentnosti v nákladovosti mezi zákazníkem a logistickým providerem [3].