MANAGEMENT-72-vypracovaných-otázek-k-Veselému
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Tři základní druhy dovedností pro manažery :
Technické dovednosti – IT
Lidské dovednosti – komunikace
Koncepční dovednosti – vnímání celku, vztahy, souvislosti s okolím
Organizace a jejich vývojBez organizace není management. Organizace je sdružení lidí existující proto, aby naplnila daný účel. Organizace dříve a nyní – vývoj organizací.
Definice plánování a důvody proč manažeři plánují
Plánování - proces, při kterém jsou definovány cíle organizace, formulovány strategie (postupy jejich dosažení) a vytvoření souboru plánu pro koordinování činnosti organizace.
Neformalizované plánování – obtížně sdílené, chybí kontinuita
Plány jsou dokumenty jak dosáhnout cílů.
4 důvody plánování :
plány poskytují směr, umožňují koordinaci
snižují dopad změn, snižují nejistotu
zmenšují plýtvání
možnost efektivního kontrolování
Priorita plánování
Jedná se o hlavní funkci managementu. Jde o základ pro všechny další manažerské funkce. Bez plánování by nebylo co organizovat, vést a kontrolovat.
Druhy plánů
Hlavním obsahem je postup budoucích činnosti. Mnoho podob, např. : poslání, úkoly, strategie, taktika, postupy, pravidla, programy, rozpočty.
Cíle jako koncový bod plánování
Jde o konec, ke kterému směřuje organizování, vedení a kontrolování. Chce-li firma dlouhodobě prosperovat, musí dosahovat dlouhodobých cílů. Náročné cíle vedou snáze k vyšší výkonnosti než cíle snadno dosažitelné.
Strategie a taktiky jako typy plánů
Strategie – určení dlouhodobých základních cílů firmy, stanovení nezbytných činností a zdrojů pro dosažení cílů.Hlavním cílem je vyjádření předvídaného obrazu firmy. Strategie vytváří rámec pro uvažování a činnost.
Taktiky – objasnění postupy nebo způsoby uvažování při rozhodování, nejsou ale vždy obecně platné.Taktika definuje ráme pro rozhodování.
Strategie určuje cíl, taktika definuje způsob.
Postup jako typ plánu
Využívají metody provádění budoucích činností. Podoba chronologické posloupnosti požadovaných činností, představují návody, které určují jakým způsobem činnosti provést
Druhy postupů : technologický, kontrolní, zkušební, kalibrační, harmonogram
Postup plánování
Stanovení cílů vrcholovým managementem, ten nejlépe ví, co je nejlepší. Následuje rozklad cílů směrem dolů. Rizikem může být, že cíle jsou vrcholovým managementem formulovány příliš široce a poté na nižších úrovních konkretizovány.
Přístup MBO
Cíle jsou stanovovány společně managementem a zaměstnanci. Plnění cílů je sledováno a dle výsledků jsou přidělovány odměny. Nejde jen o normu pro hodnocení, ale je využíván pro motivaci pracovníků. Participativně stanovený soubor cílů.
Omezení – vyžaduje stabilitu ekonomického vývoje, omezeně použitelný v dynamickém prostředí, může vést k tomu, že jeden cíl bude plněn na úkor druhého.