MANAGEMENT-72-vypracovaných-otázek-k-Veselému
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Charakteristiky správně definovaných cílů – SMART – uveďte příklady
S – specifický (přesně popsán), M – měřitelný (jak poznáme, že je splněno), A – vyvážený, akceptovatelný (odpovídá potřebám), R – reálný, T – terminovaný (kdy má být dosažen)
Podmiňující faktory plánování
Úroveň v hierarchii – operativní x strategické plánování
Stupeň nejistoty – možnost korekce, změny
Délka závazků – smlouvy x plány
Proč je plánování užitečné?
Způsobuje koordinaci úsilí, připravuje změny (čím složitější změna, tím potřebnější plánování), standardy výkonnosti (hodnocení splnění plánu), možnost dělat věci jednoduše, rozvíjí schopnosti manažerů.
Jak je definován pojem strategie
Strategie – prostředky, s jejichž pomocí lze dosáhnout dlouhodobých cílů. Souhrn klíčových činností od nichž si slibujem udržení či zlepšení pozice organizace a její úspěch
Jak je definován pojem vize, její vlastnosti
Vize – pochází od zakladatele nebo strategického vedení firmy, jde o jasnou představu o budoucnosti firmy, vedoucí k cíli.
Vize by měla být jasná, srozumitelná, přesvědčivá, měřitelná, spjatá s fir. hodnotami
Sdílená vize a její charakteristiky
Vize, které nesou lidé v celé organizaci – vytváří pocit vzájemnosti, který prostupuje celou organizací a vtiskuje jí pocit jednotnosti.
Znaky – podobná představa, oddanost, společný cíl společná péče
Postoje pracovníků vůči vizi
Angažované zaujetí – chce ji, vytváří pravidla – vzácnost
Rozhodný souhlas – udělá vše, co bude možné pro dodržení
Skutečná svolnost – dělá vše, co se čeká, řídí se pravidly, uznává ji
Formální svolnost – navenek dělá vše, co se od něj čeká, nic více neudělá
Zdráhavá svolnost – dělá vše, protože se musí, nemá zájem
Nesouhlas – nic nedělá
Lhostejnost – už to bude?
SWOT analýza
Situační analýza podniku, analýza silných a slabých stránek, hrozeb a příležitostí.
Vnější prostředi – zákazníci, klienti, konkurence, SLEPT (socialni, legislativa, ekonomika, politika, technologie)
Vnitřní prostředí – management a org.struktura, zaměstnanci, kultura, komunikace.
Výběr různých strategií – využití silných stránek a příležitostí a minimalizace hrozeb.
4 základní typy strategií podle Weihricha
SO – využití silných stránek k dosažení příležitostí vnějšího prostředí
WO – zlepšení slabých stránek pro využití příležitostí
ST – využití silných stránek pro eliminaci hrozeb
WT – minimalizovat slabé stránky a vyhnout se hrozbám
Generické strategie podle Portera
Dosažení nejnižších nákladů na trhu – kritériem je cena
Odlišení – portfolio služeb
Zaměření – speciální produkty pro úzkou skupinu zákazníků
Průlom trhu – zvýšení podílu na existujícím trhu
Rozvoj trhu – zajištění nových trhů
Rozvoj produktů – nové výrobky nebo zlepšení stávajících
Pravidla byrokratické správy
Rozhodování se děje podle obecných pravidel
Jasně stanovené kompetence jednotlivých pracovníků
Hierarchické uspořádání – kontrola podřízených nadřízenými, možnost odvolání se vůči rozhodnutím
Specializovaná kvalifikace pracovníků
Písemná forma komunikace
Pracovní prostor oddělen od soukromého
Organizační dimenze