MANAGEMENT-72-vypracovaných-otázek-k-Veselému
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Rozhodování, typy manažerských rozhodnutí
Kvalitně rozhodovat – měřítko efektivity
Typy rozhodnutí :
Programované – běžný postup, využití analogie
Neprogramové – skrytá úskalí, jednoznačná identifikace, finanční náročnost, dlouhodobý strategický charakter, potřeba úsudku, intuice a tvořivosti, využití externích odborníků
Rozhodovací proces, podmínky rozhodování
Hodnocení alternativ
Určitost – k dispozici kompletní znalosti o možných důsledcích alternativ
Riziko – pravděpodobnostní odhady vzniku možných důsledků volby alternativ
Neurčitost – optimistický přístup – alternativa s maximálním rizikem
- pesimistický přístup – odhaduje nejméně příznivé výsledky a snaží se jim vyhnout
- opatrně optimistický – rozhodnutí je někde uprostřed
- nerozhodný – volí průměr
Definice kontroly a její význam
Proces monitorování činností, zjistit zda byly provedeny podle plánu a případně opravit závažné odchylky.
Důležitost kontroly : obsahuje konečné propojení manažerských funkcí, možnost zjištění zda byly nebo proč nebyly naplněny cíle, efektivnější delegování
Kontrolní proces – měření
Měření skutečné výkonnosti
4 zdroje informací – osobní pozorování, statistické informace, ústní sdělení, písemné Inko
Co měřit – univerzální měřítka (spokojenost, absence), další závislá měřítka vše je měřitelné
Kontrolní proces – srovnání
Srovnávání výkonnosti od standardu. Nutnost určení přijatelné míry odchylky.
Ukazatele : fyzikální, peněžní a nepeněžní veličiny
Kontrolní proces – korektivní opatření
V případě odchylek od standardů
Změna strategie, struktury, způsobu odměňování, pracovních aktivit. Dále školení, propouštění pracovníků, revize standardu atd.
Předběžná kontrola
Zaměřena na předcházení problémů. Zjišťování odchylek zdrojů používaných organizací (lidské zdroje, materiály, infrastruktura, finanční zdroje, informace). Jde především o hodnocení pracovníků (motivace, demotivace, stimulace).
Souběžná kontrola
V průběhu realizace aktivit – flexibilita. Možnost korektivních opatření. Nejčastěji používána provozními manažery jako samokontrola výkonných pracovníků.
Následná kontrola
Až po skončení aktivity – analýza finančních výkazů, nákladů, kontrola jakosti, výkonnosti pracovníků
Podnikání podle Obchodního zákoníku
Soustavná činnost prováděná samostatně podnikatelem vlastním jménem a na vlastní odpovědnost za účelem dosažení zisku.
Podnikatel – osoba zapsaná v OR nebo, která podniká na základě živnostenského oprávnění, na základě jiného než živnostenského oprávnění podle zvláštních předpisů nebo osoba, která provozuje zemědělskou výrobu, zapsaná do evidence podle zvl.předpisů
Místo podnikání – adresa zapsaná v OR nebo v jiné evidenci.