Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




MIK1_vsechny_prednasky_ve_wordu_k_vytisknuti

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (5.36 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  • Definice trhu − uspořádání, při kterém na sebe vzájemně působí prodávající a kupující, což vede ke stanovení cen a množství statku. Trh je nutný. Je to nejdokonalejší dosud poznaný regulátor a stimulátor ekonomického rozvoje.

Trh

  • Trhy můžeme rozlišit podle následujících hledisek:

a) Podle územního hlediska:

* místní – jedna z prvních forem, vztahuje se bezprostředně k určitému místu (jarmark, městský trh)

* národní – rozumí se trh v rámci státního celku

* světové – je projevem skutečnosti, že samostatnost národních trhů je jen částečná

b) Podle počtu zboží, které na trhu sledujeme:

* dílčí – trh, na kterém se prodává a kupuje jediný druh zboží

* agregátní – trh veškerého zboží

c) Podle předmětu koupě a prodeje:

* trh výrobních faktorů – půda, práce, kapitál

* trh peněz (velmi těsně související s trhem kapitálu)

* trh produktů – výrobky a služby

Tržní subjekty

  • Z hlediska ekonomické teorie rozlišujeme tři základní subjekty trhu:

* domácnosti

* firmy

* stát (resp. vládu)

Domácnosti – přicházejí na trh za účelem uspokojení potřeb. Chtějí užitečné vzácné statky pro svoji spotřebu. Vystupují jako kupující na trhu výrobků a služeb. Domácnosti vystupují jako prodávající na trhu výrobních faktorů, aby za příjmy mohli nakupovat výrobky pro svoji spotřebu.

  • Firmy – subjekty vyrábějící za účelem prodeje. Na trhu výrobků a služeb vystupují jako prodávající. Za utržené peníze nakupují výrobní faktory za účelem opakování výroby. Jejich cílem na trhu je maximalizace zisku.

  • Stát (vláda) – vstupuje na trh s cílem ovlivnit jej, modifikovat jeho působení, odstranit některé jeho negativní dopady na ekonomiku a jeho pozitivní vliv naopak stimulovat.

Trh a ekonomický koloběh

  • Jak se dozví výrobce co má vyrábět, a kdo ten výrobek vlastně chce a k čemu jej potřebuje?

  • Odpovědi na tyto a podobné otázky lze nalézt v existenci trhu a jeho významu, který má v ekonomickém koloběhu (abychom tento systém pochopily, budeme uvažovat nejjednodušší případ - ekonomiku, která se skládá ze sektorů domácností a firem).

  • Trh rozhodně není samoúčelný, má v ekonomice své přesně vymezené funkce, které spočívají v hledání odpovědí na otázky co, jak a pro koho vyrábět.

Dvousektorový model - ekonomický koloběh

Co, jak, pro koho

  • Co - jaké výrobky se budou vyrábět a jaké služby se budou poskytovat a v jakém množství. Spotřebitelé mají k dispozici tzv. peněžní (korunové) hlasy. Tím, co koupí a co nekoupí, rozhodují o tom, co se vyrábět bude a co ne.

  • Jak - jaký bude zvolen technologický postup, jaké budou použity zdroje, jaká bude forma vlastnictví ap. Soutěž mezi výrobci rozhoduje o tom, za kolik se bude vyrábět, v jaké kvalitě, na jaké technické úrovni atd.

  • Pro koho - jak bude vyrobený produkt rozdělen mezi jednotlivce, nebo skupiny lidí.

Témata, do kterých materiál patří

Podobné materiály