Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




MIK1_vsechny_prednasky_ve_wordu_k_vytisknuti

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (5.36 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Rozdíl mezi průměrnými a mezními hodnotami

  • Motivační příklad: Měla by NASA rozšířit svůj vesmírný program na pět startů raketoplánů ze čtyř v roce 2001?

Přínosy vesmírného programu jsou odhadovány na 24 mld. USD ročně (tj. průměrně na 6 mld. USD na jeden start). Náklady celého programu přitom činí 20 mld. USD ročně (tj. průměrně na 5 mld. USD na jeden start). Měla by NASA rozšířit svůj vesmírný program na pět startů?

(Pozn. tyto čísla jsou přibližná, po tragedii Columbie se situace změnila)

Rozdíl mezi průměrnými a mezními hodnotami

  • Abychom rozhodli, zda má rozšíření programu smysl , musíme porovnat náklady a prospěch spojené s pátým startem raketoplánu.

  • Průměrné náklady (5 mld. USD) a průměrný prospěch (6 mld. USD) nám jsou k ničemu.

  • Zvýšení počtu startů ze 4 na 5 ročně vede ke zvýšení nákladů programu o 10 mld. USD. Mezní náklady 5-tého startu jsou tudíž 10 mld. USD. Pokud jsou výnosy z jednoho startu konstatních 6 mld. USD, rozšiřování programu nemá smysl. Dokonce ani čtvrtý start se nedá ospravedlnit, protože stojí 8 mld. USD (přičemž výnosy jsou jen 6 mld. USD).

Počet startů

za rok

Celkové roční náklady

(mld. USD za rok)

1 6 2 8 3 12 4 20 5 30

Mezní náklady a mezní výnosy

  • Podle principu porovnání nákladů a prospěchu by rozsah činnosti měl být zvětšen tehdy a jen tehdy, jsou-li mezní výnosy z toho vyplývající vyšší než mezní náklady s tím spojené.

  • Mezní náklady udávají přírůstek celkových nákladů vyvolaný zvýšením produkce o jednotku.

  • Mezní výnosy udávají přírůstek celkových výnosů vyvolaný zvýšením produkce o jednotku.

Východiska z úskalí rozhodovacích procesů

  • Všechny náklady neovlivňují rozhodování.

  • Některé náklady:

* náklady příležitosti

* mezní náklady

ovlivňují rozhodování

  • Jiné náklady:

* utopené náklady

* průměrné náklady

rozhodování neovlivňují

Chování spotřebitele a formování poptávky

Teoretická východiska

  • Existují dva teoretické přístupy k řešení problematiky chování spotřebitele a formování poptávky založené na:

* teorii užitku

* teorii indiference

  • V obou případech se předpokládá, že při nákupních rozhodováních je spotřebitel ovlivňován motivací uspokojovat své potřeby a limitován množstvím peněžních prostředků, které má.

Teorie užitku

  • Užitek je subjektivní pocit spotřebitele, plynoucí ze spotřeby jednotlivých statků.

  • Užitečnost se v ekonomii vyjadřuje v peněžních jednotkách.

  • Předpokládáme, že racionálně rozhodující spotřebitel při koupi poměřuje dvě základní veličiny: míru uspokojení svých potřeb vyjádřenou užitečností a cenu statku.

Přímá měřitelnost užitku

  • Jedním ze základních problém, které spotřebitel řeší, je kolik určitého statku má kupovat?

  • Řešení tohoto problému je podobné tomu, jak pan Petr rozděloval svůj volný čas mezi modelářství a zahradničení.

Témata, do kterých materiál patří