Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Otázky ke zkoušce - agroekologie

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (882.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

rozdělení dle účinků

-1/ionizující (KV až UV) – efekty destrukčně modifikační mutace→ radiomutační šlechtění, rakovinotvorné účinky, sterilizace infekčního prostředí – užití

-2/neionizující – teplené účinky, energetické, biosyntetické, informační (→fototropismy… řídí orientaci rostlin ke světlu (+,-), fotoperiodické reakce…ovlivněny trváním bílé části dne, fototaxe…)

-katalické účinky – regulace aktivity enzymů

reakce živočichů

-tepelný účinek – při nižších dávkách sálavého tepla – u člověka. infračerv. tepelný erytém – na rozdíl od UV-erytému do hodiny mizí a nezanechá pigmentaci

-fotochemický účinek – tvorba vitaminu D

-informační vlivy -zákl. prostorová a časová orientace dle Slunce

-biorytmy – vliv na psychiku člověka

20. Voda jako podmínka a zdroj, vlastnosti vody

-vlastnosti a rozložení vody – vliv na klima a biotu

-nejvíce vody je v oceánech a atmosféře – většina ve formě páry

-množství vody, které může být ve vzduchu se mění s teplotou – závislost → proto se vyjadřuje jako RH (relativní vlhkost)…je procento vody (páry) skutečně přítomné relativně z celkové vodozádržné kapacitě vzduchu

-jakmile RH dosáhne 100% - vod. pára se začne kondenzovat – teplota při které je tohoto stavu dosaženo – rosný bod

-jak klesá T vzduchu (roste nasycení) – klesá i množství páry, které je vzduch schopen udržet v plynném stavu→kondenzace→malé kapky tvoří oblaka a mlhu;velké kapky – srážky; zmrznou-li→ sníh

-zpět do atmosfér se dostává transpirací a evaporací vlhkých povrchů. Evapotranspirací se vrací až 70% a 30% výparem z oceánů

-vysoká T současně s vysokou RH→snížení efektivity termoregulace výparem

-všechny biochemické a fyziologické procesy probíhají ve vodních roztocích

-všechny organismy (vyjma sladkovodních) mají tendenci vodu ztrácet (výpar, vylučování) – musí ji stále doplňovat (trávicím traktem, kořeny,…)

-ztratí-li protoplast určité kritické množství vody – hyne nebo stav anabiózy

-voda – hlavním limitujícím faktorem v zemědělství

-zeměděl. systémy- závislé na přírod. srážkách – nutná adaptace na nepravidelnosti. Pokud srážky méně než 500mm ročně→aridní farmaření → pečlivý management vody. Při srážkách pod 250mm ročně→kočovné pastevectví

-zemeděl. systémy založené na záplavách

-pro rostliny je půda hlavním zdrojem a zásobníkem vody!!

voda protéká půd. póry ve směru gravitace – dokud nenarazí na nepropustné vrstvy→ hladina podzemní vody stoupá nebo odtéká

-vysátím vody z půdy vzniká kolem kořenů – zóna vyčerpání zdroje (voda proudí ve směru gradientu do této zóny, kořeny aktivně rostou za vodou)

22. Potravní zdroje heterotrofů, evoluce hostitelské specificity

Heterotrofie – způsob výživy organismů (člověk, nezelené rostliny, mikroorganismy). Energie se získává oxidací organických látek. (opak je autotrofie)

Témata, do kterých materiál patří