vyah-ze-skript-1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
o
zám rné p sobení (výchova)
o
nezám rné p sobení (filmy, literatura ...)
24
Sociální kognice | Pozice, status, role
14.1 POZICE, STATUS, ROLE
Sociální pozice – místo, které jedinec zaujímá ve struktu e spole nosti (bývá podporován
vn jškovými motivy - v decké tituly, bydlišt , automobil)
Sociální status – relativní výška sociální pozice (ve skupin i ve spole nosti), v jedné skupin m že
být jedinec v ele, v jiné outsider (záleží na ocen ní len skupiny)
Sociální role – ur itým zp sobem upravené chování (podle o ekávání ostatních len skupiny)
14.2 SKUPINOVÉ NORMY
kontrolují chování len skupiny
kontrolují postoje a chování
vznikají spontánn a jsou závazné
obecn závaznou normou je solidarita uvnit dané skupiny
14.3 SKUPINOVÁ (SOCIÁLNÍ) KONFORMITA
skupinová konformita = míra p izp sobení se skupin , p edevším jejím normám
faktory, které se podílejí na skupinovém konformismu:
o
atraktivita skupiny
o
možnost negativních skupinových sankcí v i nekonformním jedinc m
o
autorita skupiny v o ích jedince
o
kredit skupiny – p esv
ení jedince o správném jednání skupiny
podle míry a zp sobu ztotožn ní se se skupinou m žeme rozd lit chování jedince na:
o
konformní
pravá konformita (souhlas vnit
i navenek)
oportunní konformita (souhlas navenek, vnit
ne)
o
nekonformní
kontrakonformní („ze zásady NE“, negativita, vzdorovitý)
nezávislý jedinec (samostatn se rozhoduje, zda se shodne se skupinou, nebo ji opustí)
15 SOCIÁLNÍ KOGNICE
sociální kognice (p vodn sociální percepce, kognice to celé zast ešuje) = vnímání osob, ale také úsudky o nich
etn vnímání a interpretace sociálních událostí, které tyto osoby vytvá ejí (percepce = vytvá ení
„obrazu toho druhého“)
Sociální percepce
X
Sociální kognice
vyvolání smyslových dojm , tj. vnímání druhých jako
fyzických objekt
poznávání, poznávání druhých je více než vjem, je to
proces zpracovávání informací
funk ní schémata - funk ní lánky kognitivního systému jedince, pomáhají rozpoznávat a orientovat
se v sociálních situacích
osobnostní filtr – vzniká vytvo ením funk ních schémat na základ vnímání, pam ti a vnášení