Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




vyah-ze-skript-1

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (266.04 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

zkušeností, b hem života je nem nnýsubjektivní, takže výsledný vjem m že být jak

im ený

realit , stejn  tak zesílenýzeslabený, dokonce i nulový nebo jinak zkreslený.

o

. výsledný vjem („po ulici jde blondýna….“)

nulový („nevšimne si“)

zeslabený („po chvíli, že tam šlo n co zajímavého“)

zesílený („p itahuje víc jak  ervená na semaforu“)

zkreslený („odpor, naopak si  ekne, že je d vka“)

15.1 SOCIÁLNÍ SCHÉMATA

v problematice sociální kognice rozlišujeme následující druhy schémat:

o

schémata osob - umož ují laicky psychologickou identifikaci osob

o

schémata sebe sama - obecná informace o sob  samém

o

schémata rolí - normy a standardy chování

o

schémata událostí - typické sekvence událostí (nap . jdeme do divadla - šatna, usazení, p edstavení)

o

procedurální sociální schémata - týkají se spíše formálních pravidel (pravidla a rituály,

nap  p i seznamování)

Teorie komunikace | sociální percepce

25

15.2 SOCIÁLNÍ PERCEPCE

týká se posuzování druhých osob, jak vnímáme druhé lidisnaha po kategorizaci (za azování)

uplat ují se zde také r zné specifické efekty:

o

efekt prvního dojmu – po jistou dobu ovliv uje další dojmy z téže osoby

o

efekt novosti – úsudek o druhém je determinován pozd jší informací, která je o

posuzovaném získána

o

haló-efekt = první silný dojem

nej ast jší laické chyby

o

haló-efekt - výrazn  na nás p sobí první dojem

o

implicitní teorie osobnosti - rozvíjení zjišt né vlastnosti do dalších charakteristik (podle

vzhledu „zaškatulkujeme)

o

stereotyp - soubor charakteristik vystihujících ur itou vymezenou skupinu lidí

o

míra p esnosti – neobjektivnost, neposuzování celku (uv domit si, zda jsem objektivní,

posuzuji vše, ne jen jednu vlastnost…)

16 TEORIE KOMUNIKACE

vzájemné dorozumívání, vým na informací, názor

 každé kultu e je vlastní ur itý systém

komunikace, který zahrnuje jazyk, gesta a zp soby chování v bec

formy komunikace

o

neverbální (60 - 70%)

o

verbální (30 - 40%)

o

metakomunikace (sd lování  iny)

komunika ní prost edky podle smyslových orgán :

o

Akustické (sluchové) – 

, neverbální složky 

i (hlasitost, výška, tón, rychlost, intonace, plynulost)

Témata, do kterých materiál patří