vyah-ze-skript-1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
zkušeností, b hem života je nem nný, subjektivní, takže výsledný vjem m že být jak
im ený
realit , stejn tak zesílený, zeslabený, dokonce i nulový nebo jinak zkreslený.
o
. výsledný vjem („po ulici jde blondýna….“)
nulový („nevšimne si“)
zeslabený („po chvíli, že tam šlo n co zajímavého“)
zesílený („p itahuje víc jak ervená na semaforu“)
zkreslený („odpor, naopak si ekne, že je d vka“)
15.1 SOCIÁLNÍ SCHÉMATA
v problematice sociální kognice rozlišujeme následující druhy schémat:
o
schémata osob - umož ují laicky psychologickou identifikaci osob
o
schémata sebe sama - obecná informace o sob samém
o
schémata rolí - normy a standardy chování
o
schémata událostí - typické sekvence událostí (nap . jdeme do divadla - šatna, usazení, p edstavení)
o
procedurální sociální schémata - týkají se spíše formálních pravidel (pravidla a rituály,
nap p i seznamování)
Teorie komunikace | sociální percepce
25
15.2 SOCIÁLNÍ PERCEPCE
týká se posuzování druhých osob, jak vnímáme druhé lidi, snaha po kategorizaci (za azování)
uplat ují se zde také r zné specifické efekty:
o
efekt prvního dojmu – po jistou dobu ovliv uje další dojmy z téže osoby
o
efekt novosti – úsudek o druhém je determinován pozd jší informací, která je o
posuzovaném získána
o
haló-efekt = první silný dojem
nej ast jší laické chyby
o
haló-efekt - výrazn na nás p sobí první dojem
o
implicitní teorie osobnosti - rozvíjení zjišt né vlastnosti do dalších charakteristik (podle
vzhledu „zaškatulkujeme)
o
stereotyp - soubor charakteristik vystihujících ur itou vymezenou skupinu lidí
o
míra p esnosti – neobjektivnost, neposuzování celku (uv domit si, zda jsem objektivní,
posuzuji vše, ne jen jednu vlastnost…)
16 TEORIE KOMUNIKACE
vzájemné dorozumívání, vým na informací, názor
každé kultu e je vlastní ur itý systém
komunikace, který zahrnuje jazyk, gesta a zp soby chování v bec
formy komunikace
o
neverbální (60 - 70%)
o
verbální (30 - 40%)
o
metakomunikace (sd lování iny)
komunika ní prost edky podle smyslových orgán :
o
Akustické (sluchové) –
, neverbální složky
i (hlasitost, výška, tón, rychlost, intonace, plynulost)