PEDAGOGIKA
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Komunikace se studentem se zrakovým postižením
• Pracoviště podpory integrace studentů se speciálními potřebami při zajistí pro studenty
s těžkým zrakovým postižením kurz prostorové orientace v areálu školy.
• S nevidomým člověkem je vhodné jednat zcela přirozeně. Je chybou se domnívat, že
nevidomí vnímají jenom tmu, že mají od narození vyvinutý zvláštní smysl pro vnímání
překážek nebo že mají výborný sluch a hmat.
• Komunikace s nevidomým neprobíhá přes jeho průvodce. Ten nevidomého pouze
provádí, ale nezastupuje. Každý nevidomého studenta při pohybu v areálu školy, jde
před nevidomým o krok vpředu. Nabídne nevidomému doprovod, ale netlačí ho před
sebou.
• Při vstupu do učebny či jiné místnosti, průvodce dveře otevírá a nevidomý dveře zavírá.
Průvodce nevidomého neprotlačuje dveřmi ani jej neobchází.
• Při procházení dveřmi jde průvodce první a nevidomý jde na straně pantů dveří.
• Před vstupem na schodiště upozorní průvodce nevidomého na směr schodiště,
upozorní ho na první a poslední schod.
• Do auta nastupuje nevidomý za svým průvodcem. Průvodce položí nevidomému jeho
ruku na horní hranu dveří. Je dobré se jasně dohodnout, kdo zavře dveře. Při
nastupování do městského dopravního prostředku nevidomý používá ke vstupu k tomu
určené dveře.
• Při procházení úzkým průchodem jde průvodce vždy první. Při chůzi zúženým
prostorem natáhne průvodce svou paži za záda a nevidomý jde za průvodcem
v zákrytu.