PEDAGOGIKA
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
 
Komunikace se studentem se zrakovým postižením 
• Pracoviště podpory integrace studentů se speciálními potřebami při zajistí pro studenty
s těžkým zrakovým postižením kurz prostorové orientace v areálu školy.
• S nevidomým člověkem je vhodné jednat zcela přirozeně. Je chybou se domnívat, že
nevidomí vnímají jenom tmu, že mají od narození vyvinutý zvláštní smysl pro vnímání 
překážek nebo že mají výborný sluch a hmat.  
• Komunikace s nevidomým neprobíhá přes jeho průvodce. Ten nevidomého pouze
provádí, ale nezastupuje. Každý nevidomého studenta při pohybu v areálu školy, jde 
před nevidomým o krok vpředu. Nabídne nevidomému doprovod, ale netlačí ho před 
sebou. 
• Při vstupu do učebny či jiné místnosti, průvodce dveře otevírá a nevidomý dveře zavírá.
Průvodce nevidomého neprotlačuje dveřmi ani jej neobchází.
•  Při procházení dveřmi jde průvodce první a nevidomý jde na straně pantů dveří. 
•  Před  vstupem  na  schodiště  upozorní  průvodce  nevidomého  na  směr  schodiště, 
upozorní ho na první a poslední schod.
• Do auta nastupuje nevidomý za svým průvodcem. Průvodce položí nevidomému jeho
ruku  na  horní  hranu  dveří.  Je  dobré  se  jasně  dohodnout,  kdo  zavře  dveře.  Při 
nastupování do městského dopravního prostředku nevidomý používá ke vstupu k tomu 
určené dveře. 
• Při procházení úzkým průchodem jde průvodce vždy první. Při chůzi zúženým
prostorem  natáhne  průvodce  svou  paži  za  záda  a  nevidomý  jde  za  průvodcem 
v zákrytu.  
